Business-setet i ustand, svarte tv-skjermer og null wifi

Slik skal reisende legge ned setet på business class på SAS, slik at det blir en seng. Det var ikke mulig på flyvingen fra Miami. Foto: SAS

Den norske passasjeren hadde kjøpt seg business class-billetter på reisen til og fra USA, og så frem til å nyte gode og behagelige liggeseter på den lange turen over Atlanteren til og fra Miami.

Slik ble det ikke.

På hjemturen, som gikk via København, at det var store problemer med strømforsyningen på SAS-flyet. Dette gjorde at det ikke var mulig å regulere flysetet.

Kunne ikke sove liggende

Mannen kunne derfor ikke utnytte muligheten til å felle setet ned til en seng og ha muligheten til å sove seg gjennom natten på vei hjemover.

Setet var imidlertid ikke alt som sviktet på business class på denne flyvingen.

LES OGSÅ: Fikk ikke justert flysetet – fikk 10 000 kr i erstatning

Underholdningsskjermene var av samme grunn svarte, og wifi-anlegget var nede hele veien. Rammen rundt en god business class-opplevelse var sterkt redusert, mente han.

Derfor krevde passasjeren prisavslag hos SAS for et manglende komfort-tilbud.

Nå har saken vært behandlet av flyklagenemnda.

Flere slike saker

Erfaringen som SAS-kunden hadde, ligner på andre klagesaker som flysmart24 har omtalt, og der kunden har fått betydelige erstatninger.

LES OGSÅ: Flyreise på 11 timer i ødelagt sete – ble nektet prisavslag

Der har det bl.a. vært svikt på business-class setene, som har gjort at det har vært umulig å bruke setet som seng – et bortimot selvsagt tilbud i enhver business class-kabin i dag.

I dette tilfellet hadde mannen kjøpt seg en business-billett og betalt med bonuspoeng, og reisen gikk fra Oslo til Miami – tur/retur i mai.

LES OGSÅ: Papirbilletten langt fra død – mange sikrer seg fortsatt

Han hadde hentet 100 000 bonuspoeng fra sin konto hos selskapet for å kunne betale for turen, som på returen fra Miami til København varer i rundt 9,5 timer. Dette er en nattflyvning.

Trøbbel på returen

Da gjør det opplevelsen mer behagelig å kunne slappe av i de brede business-setene helt foran i flyet. Disse sete har god benplass, og med mulighet til å sove liggende.

LES OGSÅ: Norsk reise-veteran fraråder all inclusive-ferier

For mange er det også viktig å kunne slå i hjel litt tid med å se på film eller serier som selskapet byr på, eller surfe på nettet mens man suser mot destinasjonen. Turen vestover gikk upåklagelig. Det var på returen, via København, det oppstod problemer med setet, at han opplevde døde tv-skjermer og null wifi.

Krevde prisavslag

Dette, mente han, kvalifiserte for prisavslag. Han satte derfor frem krav om 35 000 bonuspoeng eller 10 000 kroner i erstatning.

SAS har ikke svart på kravet fra klager, eller flyklagenemnda, men har tradisjon for å følge nemndas avgjørelser.

LES OGSÅ: Klaget på all inclusive – spiste kun loff og pommes frites

Nemnda har derfor sett på nordmannens sak, og mener han skal ha 10 000 bonuspoeng tilbake, det utgjør 20 prosent av returbilletten.

– Slik nemnda ser det er muligheten til å legge ned setet noe klager kunne forvente etter avtalen med SAS om kjøp av billetter på business klasse på en langdistanseflyvning med varighet av ca. 9 1/2 time. Når dette ikke kan gjøres, utgjør forholdet en mangel ved den leverte tjenesten, konkluderer nemnda.