Reisende som lager bråk om bord svartelistes i fem år

Det nederlandske flyselskapet KLM svartelister reisende som lager bråk på flyene. Nå samarbeider det også med sitt datterselskap for p gjøre flynekten mer omfattende. Foto: Knut-Erik Mikalsen

To europeiske flyselskap har nå bestemt seg for å sette hardt mot hardt og slå til mot passasjerer som lager bråk på flyene. De vil bli svartelistet i fem år, og vil ikke få sette sine ben om bord hos de to selskapene i denne tiden.

Det dreier seg om nederlandske KLM og dets datterselskap Transavia, som har innledet samarbeid der de vil praktisere denne reaksjonen konsekvent.

De vil varsle hverandre om personer som er på svartelisten. Det betyr at de som har oppført seg på en måte som gjør at de havner på svartelisten hos KLM, heller ikke får kjøpe billett eller komme om bord hos Transavia.

Flere klager

Dette gjør KLM og Transavia til de første flyselskapene i verden som deler data om uregjerlige passasjerer. De to flyselskapene ber også politikere og beslutningstakere i andre land om å gjøre det mulig å dele slike data med andre flyselskaper.

Samarbeidet skjer fordi selskapene har opplevd et økende antall klager fra sine passasjerer som har blitt utsatt for det som i flysammenheng omtales som «uønsket oppførsel» fra medreisende.

Det er vanligvis ensbetydende med fyll, trakassering av medreisende og ansatte samt slåssing mens flyer i luften, og som kan sette flysikkerheten i fare.

Viktig for sikkerheten

Paul Terstegge, konserndirektør for flytjenester hos KLM, mener samarbeidet for å svarteliste bråkete passasjerer tvinger seg frem:

– Det er et presserende behov for dette tiltaket. Sikkerhet om bord har høyeste prioritet. Uregjerlige passasjerer har stor innvirkning på andre passasjerer og våre ansatte. Enhver form for fysisk vold mot mannskap eller passasjerer er uakseptabel. Slik oppførsel fører også til forsinkelser, noe som er veldig irriterende for passasjerene og dyrt for flyselskapene, sier han.

KLM er et velkjent selskap med mange ruter i Norge. Transavisa er mer ukjent på norske flyplasser, men får sin første rute til Oslo Lufthavn fra april, som flysmart24 skrev denne uken.

Vanskelig å dele

De to selskapene har også oppfordret politikere og myndigheter til å skape flere lovlige og andre muligheter for flyselskaper til å dele lister med personer som er uønsket på fly, og at dette må bli mulig i hvert fall innenfor landegrensene.

– Med tiden bør dette bli internasjonale regler og harmonisert. Spørsmålet om uakseptabel passasjeradferd på fly er jo grenseoverskridende, slik flyvirksomheten også er det. Det er også avgjørende for å forbedre sikkerheten i luften. Dessverre mangler lovgivningen i mange land, eller regelverket er så fragmentert at det er umulig å dele data på en måte som fremmer flysikkerhet, mener selskapene.

Øker også i Norge

Fenomenet med bråkete passasjerer øker også i Norge. For noen dager siden fortalte flysmart24 om undersøkelser som Luftfartstilsynet har gjort og som bekrefter utviklingen.

Adm. dir. i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, sier til flysmart24 at er det etablert en prosjektgruppe som skal se på tiltak for å snu den negative trenden. Med i gruppen er Luftfartstilsynet, Avinor og de private flyplassene, flyselskapene og representanter for de ansatte.

– Målsetningen er å komme opp med en tiltaksliste før sommeren 2023. Dette kan inkludere en gjennomgang av juridiske sanksjonsmyndigheter, internasjonale reguleringer, «best practices», standardisering av rapportering og holdningskampanjer mm. Så er det dessverre slik at det nok alltid vil være en liten gruppe mennesker som oppfører seg på en måte som kan være skremmende både for ansatte og andre reisende – uansett tiltak og rapporteringsprosedyrer, sier Lothe.