Svett Syden-ferie: – Måtte ta kald dusj om nettene

Oppholdet på Zafiro Tropical Hotell på Mallorca ble en svett affære for nordmennene. Nå har de fått et gavekort som kompensasjon. Foto: Zafiro Hotels

Syden-turister flest ønsker nok varme og sol når de er på ferien. Men, det to uker lange Syden-oppholdet ble i svetteste laget for den norske vennefamilien som hadde lagt sin tur til Mallorca sist sommer.

Nå har gruppen på fem fått plaster på såret for ubehagelighetene. Det skjer i form av et gavekort fra reisearrangøren, Ving.

Pakkereisenemnda har også sett på saken, og den mener også de fem nordmennene har krav på en litt høyere kompensasjon enn det Ving i utgangspunktet tilbød.

Har fin omtale

Det hele dreier seg om et defekt aircondition-anlegg på rommene nordmennene bodde på under sitt opphold i den populære badebyen Alcudia, nord på øya.

De hadde valgt å legge ferien til hotellet Zafiro Tropic, med 4 vinger. Det omtaler Ving selv som et av selskapets mest populære, og som «et godt valg for deg som reiser med familien og ønsker å bo nær den fine stranden og havnen,» som det heter i omtalen.

De to familiene hadde betalt nesten 70 000 kroner for reisen der de fem bodde i en 2-roms leilighet med tre ekstrasenger, i toppsesongen i juli.

En lidelse om nettene

Gruppen slet med det ødelagte air condition-anlegget under hele ferien, og alle forsøk på å få det reparert strandet.

Deler av oppholdet ble skildret slik i klagen til pakkereisenemnda:

«Om nettene var det så varmt at de hadde store problemer med å sove. I store deler av oppholdet slet familien med hodepine og de var generelt slitne etter manglende nattesøvn. Flere ganger måtte de stå opp om nettene for å tørke av seg svette og for å drikke vann eller for å ta en kald dusj, i håp om at det skulle hjelpe. Dette førte til en forringelse av ferieopplevelsen,» heter det i klagen til pakkereisenemnda.

Spøkte vekk varmen

Familien skrev i sin klage at de oppsøkte resepsjonen og fikk tekniker til å se på anlegget, uten at det hjalp. Gruppen var også i kontakt med Ving, heller ikke det løste problemene.

De forteller at de den ene gangen møtte det de antar var hotellsjefen i resepsjonen. Han møtte klagen deres på en måte de oppfattet som at han spøkte vekk saken, og fortalte dem at også hans rom var varmt.

Ving har i sitt svar til nemnda opplyst at selskapet loggfører all kommunikasjon med gjestene, og ikke kan se at gruppen har vært i kontakt med dem slik de skriver i klagen. Først to dager før hjemreise tok familien kontakt med Ving, ifølge deres opplysninger.

Må øke summen

Ving tilbød likevel storfamilien et kontantavslag på nær 6 700 kroner, alternativt et gavekort på 8 000 kroner som de kunne bruke i forbindelse med senere reisekjøp hos Ving.

Dette var familien ikke fornøyd med, og klaget avgjørelsen inn for pakkereisenemnda fordi de mente gavekortet burde vært på minst 10 000 kroner.

Det har de nå fått klagenemndas medhold i, og Ving blir i vedtaket anbefalt til å jekke opp summen på gavekortet til det nivået familien mente de hadde krav på.