Gir ikke opp planen om verdens lengste nonstop-rute

Qantas skal bruke et Airbus A350 på den planlagte ruten mellom Sydney og London. Foto: Qantas

Det er knyttet en ikke liten prestisje til det å operere verdens lengste flyrute. I dag er det Singapore Airlines som har rekorden. Den jakter australske Qantas på.

I mange år har Qantas planlagt det som har blitt kjent som «Project Sunrise.» Det er åpning av en nonstop-rute fra østkysten av Australia til London.

Nærmere bestemt fra Sydney til London Heathrow. Selskapet har til og mest testfløyet ruten med spesialfly for bl.a. å se hvordan mannskap og passasjerer vil reagere på en så lang og sammenhengende flyreise.

Klar om et par år?

Etter at ulike tidspunkter for åpning har versert i årenes løp, ble prosjektet stanset av pandemien.

Nå snakker Qantas igjen om ruten, og nå er det tale om å kunne lansere rekordruten sent i 2025.

Den lengste ruten i dag flys fra John F. Kennedy-flyplassen i New York og Changi-flyplassen i Singapore, av Singapore Airlines.

Den ruten er 9 532 miles lang, og står hos Singapore Airlines oppført med en flytid på 18 timer og 50 minutter.

20 timer i luften

En rute fra Sydney til London blir enda lenger, den blir 10 576 miles og vil ta rundt 20 sammenhengende timer å fly med et Airbus A350 spesialinnredet fly.

Fordi flyvingen blir så lang har selskapet brukt mye ressurser på gi passasjerene mer plass og et komfortabelt opphold i flyene. Derfor har man undersøkt også matserveringen for å få den tilpasset så lange turer.

Dessuten blir flyene innredet med eget avslapningsrom der reisende kan strekke på benene, og ellers kunne utføre fysiske øvelser for å sikre godt blodomløp.

Spesialfly

Qantas versjon av de 12 Airbus A350-1000 som skal brukes vil bli konfigurert med plass til 238 passasjerer. Dette sammenlignet med 300-pluss seteoppsettet hos andre selskap som bruker denne flytypen.

Selskapet satser også på en nonstop-rute fra Sydney til JFK-flyplassen i New York. Den vil bli noe kortere enn til London.