Får medhold i klager mot Flyr – har ingenting å hente

Selv etter konkursen, fortsetter flyklagenemnda å behandle passasjerenes krav mot flyselskapet. Det er det en bestemt årsak til. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Selv om det norske lavprisselskapet Flyr gikk konkurs i vinter, fortsetter det å dukke opp saker der reisende krever erstatning etter å ha flydd med selskapet.

Hos flyklagenemnda ligger det flere saker som har blitt behandlet etter at flyene ble satt på bakken. Noen av dem har den konklusjonen at reisende har krav på penger fra Flyr.

Det kan de bare glemme:

Opp til 7 000 kroner

– Det er per i dag ikke utsikter til noen utbetaling til alminnelige krav, dessverre, sier lederen for konkursboet til Flyr, advokat Stine Dalenhag Snertingdalen, til flysmart24.

Sakene mot Flyr dreier seg om krav om kompensasjon etter kanselleringer og kjøp av billetter.

I ett av tilfellene dreier det seg om et beløp på nær 7 000 kroner som flyklagenemnda mener at selskapet skal betale til reisende. Et annet krav er på rundt 5 000 kroner.

Kan ikke avvise

Felles for disse sakene er at de har blitt behandlet og avgjort i nemnda etter at Flyr var konkurs.

Cecilie Asak Oftedahl er leder Norsk Reiselivsforum som er sekretariatet for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda.

Hun forklarer at Flyr-saker fortsetter å dukke opp selv om flyselskapet er konkurs, slik:

– Sakene kom inn til Transportklagenemnda før Flyr gikk konkurs. De er derfor blitt ferdigbehandlet av nemnda. Vi har ikke grunnlag for å avvise saker som er kommet inn til nemnda. Dette selv om selskapet er gått konkurs underveis i saksbehandlingen, sier hun til flysmart24.

Krav mot konkursboet

Skal de som har fått medhold i krav mot Flyr ha noen sjanse til å få pengene sine, må kravet i så fall rettes mot konkursboet til Flyr.

Der er det ikke rare muligheten for å vinne frem med et krav for uheldige passasjerer:

– Et krav fra passasjerer vil være et alminnelig krav i boet uten prioritet. Dette innebærer enkelt forklart at både alle ansattes utestående lønnskrav og eventuelle skatte- og avgiftskrav må være fullt dekket før det eventuelt blir midler til dekning av krav fra passasjerer, sier bobestyrer Snertingdalen.

Registrere krav

Hun ber likevel de som hevder å ha et krav mot det konkursrammede selskapet om å sende dette inn til konkursboet for registrering.

Flyr, som ble startet av Braathens-arvingen Erik G. Braathen, fikk et relativt kort liv. Selskapet hadde sin første flyving 30. juni i 2021 med ruter innen Norge og til populære destinasjoner i Europa.

Selskapet klarte på kort tid å bli en populær aktør, men klarte ikke konkurransen mot SAS og Norwegian. Selskapet begjærte seg selv konkurs 1. februar 2023.