«Tiden med høye flybillettpriser kan snart være over»

Prisene på flybilletter har vært sendt til himmels det siste året. Det kan plutselig endre seg, mener analytiker. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flypassasjerer har i et par år snart vært tvunget til å betale mye mer for flybillettene enn i tiden før pandemien. Nå kan prisfesten for selskapene snart ta en brå slutt.

Det mener den danske flyanalytikeren Jacob Pedersen. Han er analysesjef i den danske Sydbank, og har fulgt luftfarten i Skandinavia meget tett i mange år.

– Tiden med meget høye billettpriser og inntekter kan stoppe raskere enn flyselskapene akkurat nå forventer, skriver Jacobsen i en fersk analyse.

Høye billettpriser

Pedersen, som spesielt følger tett på SAS, skriver om prisutviklingen at de fleste flyselskapene i disse dager kan legge frem gode økonomiske resultater.

Det har sin forklaring i de høye prisene reisende nå må betale, og det faktum at kapasiteten er lavere enn før pandemien.

Stor reiselyst etter korona-tiden og begrenset flytilbud har vært en dårlig cocktail for de reisende – det har gitt de høye billettprisene.

Folk har ikke råd

Men nå ser ikke Pedersen bort fra at tidene skifter.

I likhet med i Norge har landene i Europa opplevd en kraftig inflasjon, og det har svekket kjøpekraften hos folk flest.

Dette kan ifølge Pedersen dempe etterspørselen etter reiser lenger ut på høsten, og det kan få alvorlige følger for en flybransje som nå svever høyt på de skyhøye billettinntektene.

Tilbakegang kan komme

– Akkurat nå ser etterspørselen robust ut. Dårlig vær i juli vil garantert holde oppe ferietrafikken tidlig på høsten. Vi tror imidlertid at reiseaktiviteten fortsatt blir hjulpet av en akkumulert reiselyst etter pandemien. Vi ser imidlertid at en økt risiko for resesjon i Europa de neste kvartalene kan dempe reisetrangen, skriver Pedersen.

Artikkelen fortsetter under bildet

«Økt risiko for resesjon kan dempe reisetrangen»

Jacob Pedersen. Foto: Sydbank

Analytikeren har tatt for seg situasjonen for de store flyselskapene i Europa, og for de aller flestes vedkommende mener han situasjonen er bra.

Om SAS og Norwegian

Pedersen tar blant annet for seg de to skandinaviske selskapene SAS og Norwegian.

SAS: Flyselskapene holdt inntjeningsfest i sommer. Til tross for massiv fremgang og et lite overskudd i tredje kvartal, inviteres egentlig ikke SAS med på festen. Pedersen mener SAS henger langt etter konkurrentenes inntjening, og at selskapets finansielle utfordringer gjør at selskapet fortsatt vil henge etter de andre på grunn av høye kostnader.

Norwegian: Selskapets resultater viser at Norwegian er på rett vei, selv om kostnadene stiger litt mer enn planlagt. Det ventes rekordresultat i det tradisjonelt sterkeste tredje kvartalet i år. Oppkjøpet av Widerøe er et kraftig signal til SAS om at kampen om de norske flyreisende blir intens, mener Pedersen.