Eks-bonussjef: – SAS vil beholde Euro Bonus som i dag

Tidligere sjef for SAS Euro Bonus i Norge mener bonusordningen vil fortsette som nå når SAS flytter inn i en ny allianse. Foto: Shutterstock

Det har oppstått mye usikkerhet rundt SAS Euro Bonus etter at selskapet neste år vil få Air-France KLM inn på eiersiden.

Skiftet gjør at SAS Euro Bonus flytter muligheten for å opptjene og bruke poeng fra Star Alliance til en annen allianse, Skyteam.

Mange frykter at dette skal bety slutten for SAS Euro Bonus som vi kjenner det i dag, og at poengene vil bli slettet.

Klar melding

En av de som kjenner oppbygging og drift av bonus-programmet til SAS aller best, er Geir Lauritzen.

Han er i dag pensjonist, men er den med den dypeste innsikten i SAS sitt kjente lojalitetsprogram Euro Bonus.

Han jobbet med programmet så å si helt siden det ble innført i 1992, og var dets norske sjef i mange år.

Han ber engstelige medlemmer om å senke skuldrene og har en klar melding:

– Jeg tror SAS beholder Euro Bonus slik det er i dag.

Flere har sine egne program

Han viser til at andre selskaper i alliansen SAS skal inn i, Skyteam, også har sine egne bonustilbud:

Delta Air Lines har sitt Skymiles, Air France-KLM har Flying Blue og Kenya Airways har Asanta Rewards.

Lauritzen tror det også vil være i de nye eiernes interesse at SAS fortsetter med det kraftige markedsverktøyet som bonusordningen er.

Mange av de som reiser mest hyppig, oppgir at de velger SAS nettopp på grunn av selskapets bonusordning.

Meste som før

I tillegg til å samle bonuspoeng som kan betale fremtidige flybilletter, opptjener man status som gir kundene diamant-, gull og sølvkort.

Lauritzen mener at det for Euro Bonus-medlemmene ikke blir noen stor forandringer med hensyn til det å kunne tjene opp poeng og opparbeide status:

– Nei, både Star Alliance og Skyteam har stort sett den samme oppbyggingen rundt poengopptjening og servicefordeler. Noen justeringer kan det nok bli jeg tror ikke vi får se noen grunnleggende endringer, sier Lauritzen.

Helt taus

Han har heller ikke tro på at det vil komme noen kundeflukt fra SAS til for eksempel Lufthansa, for de som ønsker å beholde sin tilknytning til Star Alliance.

«Tror SAS beholder Euro Bonus slik det er i dag»

Geir Lauritzen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Lufthansa er det Star Alliance-selskapet som har flest ruter til og fra Norge, etter SAS selv.

Hos Lufthansa er man helt taus rundt spørsmål et selskapet vil foreta seg noe for å trekke Euro Bonus-kunder til selskapets Miles & More-klubb:

Lokke med gull-status

– Jeg ber om forståelse for at dette er spørsmål vi ikke kan besvare, skriver pressetalsmann i Lufthansa, Boris Ogursky i en epost til flysmart24.

En vanlig måte å lokke andre selskapers gullkort-kunder til seg, er å tilby såkalt status match.

Det vil i dette tilfelle si at Lufthansa ville tilby Euro Bonus-kunder med gullkort hos SAS samme status hos Lufthansa uten å på forhånd å måtte kvalifisere seg til denne statusen.