Pilotene nekter å fly til Israel – mener det er uforsvarlig

Pilotene i American Airlines nekter å fly til Israel og kaller området en krigssone. Foto: Shutterstock

Flytrafikken til og fra Israel er kraftig påvirket av krigshandlingene i Israel og Gaza. Mange flyselskaper har derfor innstilt sine flyvninger til flyplassen i Tel Aviv, blant dem Norwegian.

Hos American Airlines, verdens største flyselskap, er tonen et hakk hvassere:

Her har lederen for pilotenes fagforening gjort det klart at pilotene skal nekte å fly til Israel, hvis selskapet skulle ønske det. Dette fordi Ben Gurion International Airport i Tel Aviv har blitt nevnt som et spesifikt mål.

«En krigssone»

– Det er ikke forsvarlig eller hensiktsmessig å bevisst sette våre flybesetninger og passasjerer i fare ved å opprettholde flyvninger inn i en krigssone, sier lederen for pilotenes fagforening, kaptein Ed Sicher, til nettstedet Live and Let’s Fly.  

American er blant de mange selskapene som var raskt ute med å innstille sine flyvninger, da angrepet på Israel skjedde lørdag.

Dette er pilotene fornøyd med, men frykter nå at selskapet etter hvert skal ønske å gjenoppta flyvningene igjen.

Flere har stanset

Pilotenes fagforening for American Airlines har instruert sine medlemmer om å nekte å fly til Israel:

Hvis American Airlines forsøker å starte opp igjen flyvninger fra New York JFK til Tel Aviv i nær fremtid, har Sicher fortalt sine medlemmer om å nekte ethvert oppdrag til Israel, fordi Israel er en «krigssone».

Som flysmart24 skrev i helgen har en rekke selskaper innstilt sine flyvninger til Tel Aviv. Det gjelder ikke bare American Airlines, men andre store flyselskap som Lufthansa og British Airways.

I tillegg har selskapene LOT Polish Airlines, franske Air France, greske Aegean, ungarske Wizz Air og britiske EasyJet stanset flyvningene sine.

Flygerforbundet: Vil følge råd

Fungerende leder for Norsk Flygerforbund (NF), Jo Bjørn Skatval, sier til flysmart24 at forbundet for tiden ikke har medlemmer som flyr til Israel.

«Israel sørger for trygghet for sivil luftfart»

Jo Bjørn Skatval. Foto: Norsk Flygerforbund

– Både det internasjonale flygerforbundet – IFALPA – og den europeiske pilotgrupperingen følger situasjonen tett. Dette skjer bl.a. gjennom egne faggrupper på sikring og mottiltak. Disse faggruppene vil kunne komme med tilrådninger, og i så fall vil forbundet råde piloter sterkt å følge disse, sier Skatval.

Sørger for trygghet

Han sier at forbudet har mottatt operativ informasjon fra sine kolleger i Det israelske flygerforbundet og sammenholder dette med retningslinjer fra det europeiske flysikkerhetsbyrået EASA.

– EASA har utgitt en Conflict Zone Information Bulletin for det israelske luftrommet, hvor det opplyses at de israelske luftfartsmyndighetenes grep sørger for trygghet for sivil luftfart inn og ut av deres åpne lufthavner. Det foregår dessverre en fullskala krig i deler av området, men forbundet ser per nå ingen grunn til å advare sine medlemmer fra å ta flyoppdrag inn til åpne sivile flyplasser, sier Skatval.