Skal bruke nytt langdistansefly fra Oslo i vinter

Ving og Sunclass Airlines fikk sitt nyeste fly tidligere i år. Airbus A330 900neo er starten på en omfattende fornyelse av hele flylåten. Foto: Sunclass

Det skandinaviske charterflyselskapet Sunclass har nå satt opp flyprogrammet for vinteren til en av selskapets hovedsatsinger på langdistansetrafikken.

Det gjelder avgangene til og fra Phuket i Thailand.

Dette er et reisemål som har tatt seg opp igjen etter pandemien. Nå setter Sunclass sitt nyeste langdistansefly inn på alle sine avganger fra Oslo. Dermed slipper de reisende innleid langdistansefly, som mange reisende måtte ta til takke med sist sesong.

Splitter nytt fly

Sunclass flyr non stop til feriemålet, og skal fly fra Oslo Lufthavn Gardermoen en gang hver uke gjennom vinteren for pakkereiseselskapet Ving. På disse avgangene kan nordmenn kjøpe både pakkereiser og kun flybilletter.

Selskapet har satt inn sin nyeste Airbus A330 900neo-fly på flyvningene fra Gardermoen til Phuket. Dette bekrefter Norge-sjefen for Ving, Marie-Anne Zachrisson, overfor flysmart24.

Dette flyet er den mest moderne utgaven av storflyet Airbus A330 900, og har plass til 385 passasjerer.

Dette er flytidene

Første avgang er ifølge Aeroroutes like før jul, den 18. desember. Deretter skal Sunclass fly en gang hver uke, hver mandag, frem til 18. mars.

Avgangen fra Oslo er satt til 22.45 med landing i Phuket kl. 16.40 påfølgende dag.

Returen er satt opp til klokken 18.45 med landing i Oslo klokken 03.25. Dette inkluderer en teknisk stopp i Varna i Bulgaria.

Sunclass skal ellers fly til Phuket fra København, Gøteborg og Stockholm med det nye Airbus A330-flyet.

Skal bytte ut hele flåten

Det nye Airbus A330-flyet er selskapets første i en rekke mer moderne lang- og mellomdistansefly som Sunclass skal sikre seg de kommende årene.

Som flysmart24 har skrevet tidligere skal selskapet bytte ut alle sine fly av typen Airbus A330 og Airbus A321 med siste neo-utgave.

De tre bokstavene neo står for «new engine options» som betyr at det kan fly lenger enn de nåværende A330- og A321-flyene, og har lavere forbruk av drivstoff.