Kåring av beste flybesetning – Europa helt på bånn

Ikke ille å være passasjer på business class hos Garuda Indonesia. Her om bord på et av selskapets Airbus A330-fly. Foto; Garuda

Det kåres vinnere og tapere om det meste innen luftfart. Å vinne slike kåringer er nyttig for flyselskapene, som bruker slike kåringer bevisst i sin markedsføring.

Blant de mange forhold som blir bedømt og stemt over er hvilke flyselskap som har den hyggeligste kabinbetjeningen, som leverer god service og skaper god atmosfære på flyturene.

Denne konkurransen pågår i regi av World Airline Awards, som har hatt sin 2023-avstemming klar en stund nå.

Snart SAS-partner

Her har de bedt folk stemme inn de selskapene passasjerene mener er de som har den beste kabinbetjeningen.

Helt til topps føk Garuda Indonesia, som er det nasjonale selskapet i Indonesia og som blir den nye alliansepartneren til SAS i flyalliansen Skyteam.

Seieren kommer ikke som noe sjokk på noen. Dette er sjette gangen dette selskapet er stemt frem som det beste i verden i denne klassen. Det har ingen andre flyselskaper noen gang klart.

De to andre selskapene på pallen ble to andre velrenommerte aktører i luftfarten. Singapore Airlines ble nummer to og ANA All Nippon Airways nummer tre.

Hvor er de europeiske?

Som det fremgår av rangeringen under, er det ikke rart stelt med de europeiske flyselskapene. Kun to er funnet verdig å være med på denne listen.

Austrian Airlines og British Airways er med nærmest som listefyll. De ligger begge på den aller nederste delen av listen.

Hele listen ser slik ut:

  • 1. Garuda Indonesia, Indonesia
  • 2. Singapore Airlines, Singapore
  • 3. ANA All Nippon Airways, Japan
  • 4. Eva Air, Taiwan
  • 5. Hainan Airlines, Kina
  • 6. Qatar Airways, Qatar
  • 7. Cathay Pacific Airways, Hongkong
  • 8. Thai Airways, Thailand
  • 9. Emirates, Dubai
  • 10. Japan Airlines, Japan
  • 11. Asiana Airlines, Sør-Korea
  • 12. Fiji Airlines, Fijiøyene
  • 13. Qantas Airways, Australia
  • 14. Oman Airways, Oman
  • 15. Malaysia Airlines, Malaysia
  • 16. Korean Air, Sør- Korea
  • 17. Austrian Airlines, Østerrike
  • 18. China Southern Airlines, Kina
  • 19. Vistara, India
  • 20. British Airways, Storbritannia

Kilde: World Airline Awards

Toppsjefen for vinnende Garuda Airlines, Irfan Setiaputra, sier selskapet har lagt stor vekt på å få en god kvalitet på servicen passasjerene møter både foran, under og etter flyturene.

Millioner stemmer

– Denne kåringen er en virkelig motivasjon til å bli enda bedre. Det viser at kabinpersonalet leverer en god service til våre passasjerer, og at vi har klart å heve nivået på servicen etter pandemien, sier Setiaputra.

Det er det anerkjente ratingselskapet Skytrax som står bak den prestisjetunge, globale kåringen som heter World Airline Awards.

Den årlige Skytrax-kåringen baserer seg ikke på tilfeldigheter. Den skjer på bakgrunn av vurderinger fra millioner av reisende.