SAS har egen prisliste for dem som lager trøbbel på flyet

Det kan fort oppstå uro og bråk under en flyvning. SAS har satt opp en liste over hva reisende risikerer å måtte betale. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyselskapene jobber knallhardt for å ivareta sikkerheten om bord. Det kan bli svært dyrt å bryte de reglene selskapene har satt for å sikre en trygg flytur.

Likevel er det ikke alle som klarer å holde seg i skinnet.

SAS er et av de selskapene som har laget en egen prisliste som viser hva det koster å bryte de ulike bestemmelsene.

Da kan tusenlappene fly fort. Prislisten er dessuten å anse kun som «veiledende.» De faktiske summene kan bli dramatisk mye større, slik vi forteller litt lenger ned i artikkelen.

Skader inventar

De typiske bruddene gjelder både uakseptabel oppførsel overfor besetning eller andre reisende, at man bryter røykeforbudet, ødelegger eller skader inventaret om bord. Slikt skjer som regel i forbindelse med alkoholmisbruk.

Selskapet advarer også mot oppførsel som fører til at flyet blir forsinket, og at det ikke vil bli vist noen nåde i slike tilfeller.

– Dette er en ny og velkommen ordning som vi tar i bruk i slike situasjoner. Skadeverk koster tid og penger, fordi det blant annet kan være behov for ekstra rengjøring. Forsinkelser koster mye, ikke minst når mange passasjerer har forbindelse til andre flyvninger de ikke rekker, sier pressesjef i SAS, Tonje Sund, til flysmart24.

Detaljert oversikt

Pressesjefen presiserer at det er unntaket at selskapet blir nødt til å reagere mot passasjerer.

–  De aller fleste er det en fornøyelse å ha om bord. Så det er et lite mindretall dette dreier seg om, selv om konsekvensene kan bli store, sier Sund.

Prislisten ligger ute på nettet, og SAS har laget en detaljert oversikt over hvilke tilfeller der den kan bli brukt.

Dette er prisene

Brutal oppførsel kan fort føre til kostnader for ekstra rengjøring, reparasjoner av inventar eller forsinkelser.

Derfor har selskapet utarbeidet en oversikt over standardiserte beløp som vil bli belastet den ansvarlige passasjeren:

  • Rengjøring/dekontaminering – 150 euro eller 1 700 norske kroner.
  • Reparasjon – 300 euro eller 3 400 norske kroner.
  • Forsinkelser – 500 euro eller 5 600 norske kroner.
  • Røyking – 500 euro eller 5 600 norske kroner.

Når det gjelder punktet om forsinkelse presiserer SAS at dette gjelder «enhver forsinkelse, kort eller lang, forårsaket på noen av våre avgangsflyvninger på grunn av din atferd,» som det heter i bestemmelsene.

Kan bli mye høyere

Nå er summene ovenfor kun standardiserte beløp.

Summen kan bli langt høyere hvis konsekvensene blir store og utgiftene høye for selskapet.

«Uakseptabel oppførsel vil få konsekvenser»

Tonje Sund. Foto: SAS

Det har noen av SAS sine kunder allerede fått merke:

Sund forteller at selskapet for noen år siden hadde en hendelse der et fly ble stående over natten etter at en passasjer forårsaket skade på flyet.

Dyr røyk

– Alle 120 medpassasjerene måtte innlosjeres på hotell. Vi måtte sende tekniker og nytt fly for å hente disse. Alle hadde mistet alle sine videre flyvninger. Den regningen ble sendt til kvinnen som forårsaket det hele, forteller Sund.

En annen person ble tatt for å røyke på toalettet:

–  En mann som røykte om bord, fikk en ekstraregning på 170 000 kroner for å dekke kostnadene knyttet til hendelsen. Dette gjør vi for å sende et krystallklart budskap om at uakseptabel oppførsel vil få konsekvenser, sier Sund.