SAS samler stadig flere av langrutene i København

Stadig flere av SAS sine langruter starter i København. På noen ruter brukes flaggskipet Airbus A350. Foto: Claus Andersen/CPH

Norge og Oslo må se langt etter langruter fra SAS. Selskapet samler stadig mer av sin langrutetrafikk på Kastrup.

Det er ikke bare Oslo Lufthavn som har mistet interkontinentale ruter fra SAS. Også Sveriges hovedflyplass, Arlanda, får se mindre til storflyene til det skandinaviske selskapet.

Mens Oslo må nøye seg med ruten Gardermoen – Newark, kan København fryde seg over de nye langrutene som SAS stadig fyller opp med:

To daglige til JFK

– Vi er glade for å kunngjøre at i sommerprogrammet for 2024 vil SAS øke flyvningene fra Københavns lufthavn til Nord-Amerika og Asia betydelig, skriver senior manager Morten Poulsen ved København Lufthavn i et innlegg på Linkedin.com.

Flyplassen ser også at antall transittpassasjerer har økt med 40 prosent i år. Det er reisende fra andre flyplasser som må reise via Kastrup for å komme dit de skal.

Rent konkret kan den største flyplassen i Norden, Kastrup, også notere at ruten mellom Arlanda og Chicago stanses. All Chicago-trafikk skal heretter gå fra Kastrup.

På New York-ruten fra København til New York vil det bli opptil to daglige avganger til John F. Kennedy-flyplassen. Ruten vil flys med flytypen Airbus A321.

Oppgraderes

Disse New York-flyvningene vil komme i tillegg til den eksisterende ruten til Newark. Den flyr SAS daglig med en Airbus A330.

Ikke nok med det. Ruten til Boston skal også få en oppgradering. Her vil selskapet sette opp en større flytype.

Boston-ruten vil også øke til daglige flyvninger, og vil bli oppgradert til en Airbus A350. Det vil doble dagens setekapasitet.

Overført til Kastrup

SAS har lagt ned en avgang fra Arlanda til Toronto og overført denne ruten til Kastrup. Ruten vil da få fire ukentlige flyvninger.

SAS-rutene til Shanghai og Tokyo skal økes til 4 ukentlige flyvninger.

I tillegg har SAS i det siste varslet at Bangkok-ruten, som har vist seg å være en stor suksess, skal forlenge vintersesongen til 20. april og ha en avgang i uken.

Slik blir tilbudet

Da SAS sin rute til Miami ble startet, var dette først og fremst ment som en satsing fra Oslo. I dag er Oslo strøket helt fra rutekartet, mens København har overtatt de fleste av ukens avganger på denne ruten.

I luftfarten starter sommersesongen i slutten av mars. Neste sommersesong vil SAS betjene følgende destinasjoner i Nord-Amerika og Asia fra København:

New York (EWR og JFK), Chicago (ORD), Boston (BOS), Washington D.C. (IAD), Los Angeles (LAX), San Francisco (SFO), Miami (MIA, til 7. april), Toronto (YYZ), Tokyo (HND), Shanghai (PVG) og Bangkok (BKK, til 20. april).