SAS’ bestilling av 50 nye Airbus-fly betyr at selskapet får mulighet til å lansere flere nye langdistanseruter ut fra norske flyplasser. Flyene kan bl.a. nå flyplasser i USA fra Norge, og det for lavere kostnader enn dagens langrutefly.
I denne uken gikk SAS ut med nyheten om at selskapet har inngått en avtale med den europeiske flyfabrikken Airbus om å kjøpe 50 nye kort-og mellomdistansefly av typen A320neo.
I den avtalen er det et vesentlig tillegg:
Her åpner SAS for at noen av de bestilte flyene kan omgjøres til flytypen Airbus A321 LR, en flytype som har flere seter og lengre rekkevidde enn A320neo.
Mens A320 har en maksimal flytid på rundt seks timer, kan A321 LR (Long Range) nå destinasjoner som ligger åtte timer unna.
A321 har en rekkevidde på 7.400 km. Det betyr eksempelvis at det har rekkevidde for å fly fra Oslo til Chicago og Washington, eller fra Bergen til Miami. Dessuten kan det fra Oslo for eksempel nå New Delhi og Lahore.
Med et begrenset passasjergrunnlag som det vil være fra norske byer, kan dette være en ideell flytype for slike ruter. Maksimalt kan flyet ta 240 passasjerer. I normalutgaven vil Airbus tilby 206 seter.
Med lavere kostnader enn de store langdistanseflyene, vil det være mulig å presse billettprisene ytterligere ned.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen sier til flysmart24.no at det ligger en slik klausul i kjøpsavtalen med Airbus.
Han vil imidlertid ikke spekulere i hva flyene med lengre rekkevidde og større passasjerkapasitet kan bli brukt til. Airbus prøvefløy flyet fra Paris til New York i februar, med stor suksess.
Likevel vil SAS ikke snakke høyt om mulighetene et kjøp av Airbus A321LR kan gi:
-Det er noe vi ikke har diskutert. Å snakke om nye ruter vil være ren spekulasjon, sier Johansen.
Norwegian åpner også for Skandinavia-ruter
Også Norwegian har bestilt A321-flyene, og skal bruke dem på mellomlange ruter. I fjor inngikk selskapet en avtale om leveranse av 30 fly av typen A321 LR, som i Norwegian-versjonen vil få 220 seter.
-Det passer godt inn i Norwegians ekspansjonsplaner da det vil ha en rekkevidde som åpner opp for ruter eksempelvis mellom østkysten av USA og en rekke flyplasser i Skandinavia og Europa for øvrig. Det vil også kunne operere mellom Skandinavia og deler av Asia, samt fly mellom Europa og nye markeder som Sør-Amerika, het det i pressemelding fra selskapet da ordren ble signert.
LES OGSÅ: SAS har oppdaget svindel med billig-billetter
LES OGSÅ: Stapper inn enda flere seter i flyene sine
LES OGSÅ: Slik blir de nye SAS-flyene, se bildene fra innsiden