Både SAS og Norwegian sliter for tiden med å holde rutetabellen. Tallene for mars er nedslående for begge. Tre av ti fly lander forsinket, viser fersk statistikk fra analyseselskapet Flightstats.com.
I lavprissektoren er situasjonen ekstra ille for Norwegian.
Som Europas tredje største lavprisselskap havner Norwegian nå helt i bunnen av oversikten over de mest presise lavkostoperatørene.
Analyseselskapet rangerer hver måned selskapene etter hvor presis de lander, det som har størst betydning for de reisende. Lander flyet mer enn 15 minutter etter oppsatt ruteplan, anses flyet som forsinket.
Med en punktlighet på 70,3 prosent i mars er det bare to lavprisselskaper i Europa som er verre stilt enn Bjørn Kjos. Den eneste lille trøsten er at det er marginalt bedre enn måneden før, da landet Norwegian på 68.6 prosent presisjon.
Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, tar selvkritikk over situasjonen:
-Vi er ikke fornøyd med den samlede punktligheten, så vi har helt klart et forbedringspotensial. Når det gjelder Norge, så var punktligheten på de største flyplassene totalt sett høyere enn hos for eksempel SAS i mars, og Norwegian kansellerer desidert færrest avganger, sier han.
Sandaker-Nielsen mener mye av situasjonen kan forklares med at Norwegian har en stadig mer internasjonal operasjon.
-Dette betyr at vi har flygninger mellom kontinentene, til og fra flere av de større flyplassene i verden der punktligheten generelt sett for alle er dårligere enn det vi er vant til i Skandinavia. Vi ser for eksempel at punktligheten på John F Kennedy-flyplassen i New York og fra London Gatwick er langt fra god nok, og vi jobber løpende med å forbedre områdene vi selv kan kontrollere, mener han.
-På de store internasjonale flyplassene der kapasiteten i utgangspunktet er sprengt, påvirkes punktligheten også i mye større grad av vær enn her hjemme fordi de raskt innfører begrensninger på landinger og avganger, og da får du ofte store følgeforsinkelser som påvirker resten av ruteprogrammet, sier Sandaker-Nielsen.
Det er verdt å merke seg at Ryanair, Europas desidert største flyselskap og derfor også størst blant lavprisoperatørene, ikke leverer data til Flightstats.com og er ikke med i oversikten.
Selskapet oppgir selv på sine nettsider at det i mars hadde en punktlighet på 84 prosent. Det vil i så fall bringe dem helt i toppen av listen.
SAS opererer i Flighstats-sammenheng i en annen klasse enn Norwegian, men hadde også meget svake punktlighetstall i mars, på bare 72,9 prosent.
LES OGSÅ: Slik blir de nye SAS-flyene
LES OGSÅ: Frykter aksjoner mot Syden-turister i sommer
LES OGSÅ: Betaler du for fergeturen? Det er helt unødvendig