Bonusjegerne i SAS har intensivert sin jakt på Euro Bonus-poeng. Nå utnytter de kampanjer hos Avis til å leie biler som de ikke bruker – kun for å kunne fylle opp bonuskontoen hos SAS.
Det er etter hvert godt kjent at det er et ikke uvesentlig miljø av bonusjegere som ikke reiser ikke fordi de skal noe sted. Hensikten er kun å samle så mange bonuspoeng som mulig for å sikre fortsatt gull- og diamantkort hos selskapet.
Poengjakten foregår imidlertid ikke bare med fly, men er utvidet til også å gjelde leiebil. Fremgangsmåten er rett og slett at man da leier bil – uten å bruke den – for så å hente ut opptil 10.000 bonuspoeng som premie.
-Helt greit så lenge det er innenfor regelverket, sier man hos SAS.
Slik foregår det
Ved siden av å fly, kan man nemlig også opptjene bonuspoeng ved å leie bil hos utvalgte utleieselskaper.
Utleieselskapet Avis har i årevis samarbeidet med SAS og gitt kundene sine poeng hos SAS når de leier bil, poeng som siden kan brukes til å fly for. Men normalt får kundene bare noen få hundre poeng per leie.
Av og til kjører Avis store kampanjer og belønner SAS-kundene raust, med opptil 10.000 poeng, for én eneste leie. Det er bonuspoeng nok til å reise tur/retur Oslo-Svalbard, for eksempel.
Da slår bonusjegerne til.
I ulike sosiale medier, bl.a. på bonusjegernettsiden Insideflyer.no fortelles det åpent om virksomheten, og at det i slike tilfeller er viktig å få tak i biler i helgene når leieprisen er lavest. Et av medlemmene beskriver metoden slik:
-Hensikten er uansett ikke å kjøre denne bilen annet enn til og fra hjem og utleiested. Kun «investere» ca. 1.100 kr for 10.000 poeng, skriver en av medlemmene i nettsidens forum, og forklarer hvorfor bilen bare blir parkert hjemme:
-Har jo bil fra før, skriver vedkommende.
En annen deltaker omtaler leien sin slik:
-Jeg har leid for ei helg, men har avtalt med Avis at de kun registrerer bilen ut fredag og inn igjen mandag sånn at jeg får tre dager. Greit for 945 kroner synes jeg, skriver han og er ikke fremmed for å gjøre flere slike stunt:
-Vurderer et par- tre stykker til, skriver han.
Oppskriften for å få de etterlengtede poengene formulerer en av deltakerne slik:
-Har man tilgang på gratis parkering er det jo bare å leie bil, kjøre den til parkeringen også returnere den når tiden er inne, skriver vedkommende.
Hos SAS sier Euro Bonus-ansvarlig i Norge, Geir Lauritzen, at det ikke er noe i veien for å utnytte Avis-kampanjene slik jegerne i Insdeflyer.no gjør:
-Euro Bonus har mange kreative medlemmer, og det er OK så lenge de overholder vilkårene for billeie som Avis har satt, mener Lauritzen.
Han mener alle parter tjener på en slik avtale, uansett hensikt med billeien:
-Avis har en fortjeneste på selve billeien. Så kan man legge til at Avis får en kunde og den epostadresse for senere tilbud. Bonusmedlemmet opptjener poeng, og Euro Bonus hos SAS har en fortjeneste på salg av bonuspoeng til Avis, mener Lauritzen som legger til:
-Dette er hva jeg kaller for 1 + 1 = 3, sier han.
LES OGSÅ: Luksusferien regnet bort, da forlangte familien erstatning
LES OGSÅ: To av verdens verste flyplasser i samme Europa-hovedstad
LES OGSÅ: Da BA skulle betale tilbake avgifter tok de nesten hele summen i gebyr