Guiden så dårlig at turister fikk erstatning

Turen til Balkan ble en selsom opplevelse på grunn av guidens kvalitet. Foto. Apollo

Det hører til absolutt sjeldenhet at det blir gitt prisavslag på en pakkereise fordi guiden var for dårlig. I dette tilfellet var svensken til den «skandinavisktalende guiden» så ubehjelpelig at kundene får en ekstra rundhåndet rabatt.

Det er Pakkereisenemnda som har avgjort at turistene skal ha tilbake penger, og tilskriver dette at guidens innsats og kvalitet var så dårlig at det reduserte verdien av turen.

Klagen er rettet mot reisearrangøren Solia og en tur som het «Den store Balkan-reisen» som varte i sju dager. Gruppen ble lovet en skandinavisktalende guide, noe de mente var helt avgjørende for å få fullt utbytte av en tur som inneholdt flere land, bl.a. Albania, Montenegro og Makedonia.

Klageren var oppgitt over guidens «svensk» som var vanskelig å forstå. Klager fant guiden ubrukelig og han forsto ikke når klager snakket norsk til han.

Klageren skriver at guiden stort sett leste fra et manuskript.

-Han viste ikke interesse og engasjement i det han fortalte deltakerne. Han kunne «messe» i vei med en monoton stemme. Det var lett å falle i søvn, når han holdt slike lange «messer» og det var svært vanskelig å få med seg hva han sa. Spurte man i etterkant, kunne han si: That I have already told you,» er klagerens versjon.

Det ble verre. Da gruppen skulle ha en omvisning i de historiske deler av Budva nektet guiden for at dette var en del av programmet. Gruppen protesterte, og han ga etter og bød på 15 minutters rask rundtur. Deretter ble de bedt om å gå på egen hånd eller kjøpe seg en guidebok.

Kundene har også klaget på andre ting på turen, bl.a. hotellutvalget.

Solia har i etterkant innrømmet at den svensktalende guiden ikke hadde den kvaliteten selskapet krever, og har tilbudt klageren en rabatt på 1.500 kroner for dette. Klageren er ikke fornøyd, og krevde halvparten av billettutgiftene på 11.000 kroner refundert.

Dette kravet sier Pakkereisenemda nei til, men mener at det svekker turen at flere av de oppsatte rundturene i byene ble kansellert.

Nemnda er derimot enig i at svakheten med den svensktalende guiden er et viktig poeng:

-Nemnda er enig med klageren i at turguiden er et viktig element på en rundreise hvor man besøker flere land. Vedkommende skal både være kilde til praktisk informasjon og informasjon om de stedene man reiser igjennom og ellers avlegger besøk i. Det er et vesentlig skår i ferieopplevelsen at guiden ikke holder mål, skriver nemnda og har bestemt at kunden skal ha en erstatning på 25 prosent av turens pris – 2.800 kroner.