Har han Norges mest spesielle flyjobb?

Mye av arbeidsdagen bruker flytekniker Hailu Atsbeha inne i cockpiten til Dreamliner-flyet til Ethiopian Arlines. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Grytidlig om morgenen reiser han med fly fra Stockholm til Oslo. Etter landing på Gardermoen blir han på flyet i de neste 12 timene, før han flyr tilbake til Sverige igjen med akkurat det samme flyet sent om kvelden. Hailu har en av de mest spesielle flyjobbene i Norge.

Flyteknikeren sitter inne i cockpit på et Dreamliner-fly på Oslo Lufthavn.

Hailu Atsbeha gjør det han alltid gjør på denne tiden av dagen. Han leter etter feil som må fikses på flyet til Ethiopian Airlines mens det befinner seg på Gardermoen.

Han har god tid. Etter at flyet har landet ved 08.30-tiden om morgenen, begynner jobben hans. Da har han 12 timer på seg inntil flyet må være fiks ferdig for å returnere til Stockholm igjen på kvelden, like før klokken 20.

-Jeg trives veldig godt med denne jobben, men er glad for at det er to fridager i uken, smiler Hailu.

For flyselskapene er normalen at de har sine teknikere fast stasjonert på de store flyplassene, og leier inn tjenester der de ikke har egne folk.

Det største afrikanske selskapet har valgt en ganske annen løsning og sier at det er på grunn av den spesielle flytypen de bruker. Derfor er Hailu en av de meget få teknikerne som må følge med flyet hver dag.

Det er mye som må sjekkes under et bakkeopphold, her tester Hailu Atsbeha at kabinbelysningen er slik den skal. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Og slik har det vært helt siden det største afrikanske selskapet åpnet sin rute mellom den etiopiske hovedstaden Addis Abeba og Oslo i fjor vår.

Ruten går innom Stockholm både til og fra Oslo. Derfor har den svenske hovedstaden har blitt Atsbeha sitt nye hjem. Men bare for noen ytterst timer i døgnet, for det har også betydd en helt uvanlig jobbhverdag:

Opp grytidlig, kaste seg på flyet som fem dager i uken går den faste ruten fra Arlanda til Gardermoen klokken 07.40.

Der blir flyet stående fra morgen til kveld, før de returnerer til Sverige og så videre til Addis Abeba. Så neste morgen, samme rundtur. Han er helt alene om jobben, derfor er det ingen andre å dele på byrdene med. Mens resten av mannskapet kan gå av flyet for å hvile før returen, må Hailu bli på sin post gjennom hele den lange dagen.

Slik jobber han, fem av ukens sju dager. Fordi selskapet flyr med en spesiell flytype, en Boeing 787 Dreamliner, har det valgt å ha en fast tekniker med kjennskap til akkurat denne flytypen fast stasjonert på flyet.

Han innrømmer at det kan bli lange dager:

-Som regel er det såpass mye å gjøre at dagene går. Andre ganger kan det være mer stille. Da stikker jeg opp på hotellrommet og hviler meg, forteller Atsbeha når flysmart24.no møter ham på Gardermoen en vanlig jobbdag.

Hailu Atsbeha er stolt av selskapet sitt og vil at alt skal være i tipp topp stand når passasjerene kommer. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Nå vurderer selskapet å øke til daglige avganger. Da er han ikke sikker på at jobben blir like grei hvis han må flypendle mellom Stockholm og Oslo hver eneste dag, og tilbringe absolutt hele dagen med å jobbe på flyet.

-Vi får se hvordan det blir da, sier Atsbeha som har jobbet i Ethiopian Airlines i 20 år, og kan ikke tenke seg noe annet selskap å ha som arbeidsgiver.

Det er mye som skal gås over i en stor Dreamliner, og Atsbeha tilbringer mye tid fremme i cockpit der overvåkingen av alt det tekniske med flyet skjer. Oppstår det en feil som må repareres, eller noe som må justeres, får han beskjed om det på skjermene inne hos pilotene.

-Som regel klarer jeg å få orden på systemet selv. Bare unntaksvis må jeg ha hjelp fra mine kolleger i SAS, som vi samarbeider med. Men er det større ting må jeg henvende meg til Norwegian. De har jo samme flytype som oss, sier Atsbeha.

Bare ytterst sjelden finner han feil som verken han eller kollegene i SAS eller Norwegian klarer å fikse. Da blir det å ta den tunge avgjørelsen å kansellere avgangen.

-Sikkerheten er prioritet nummer én, to og tre. Flyet får ikke ta av hvis det ikke er i tipp topp stand. I motsatt fall må vi hente en reservemaskin fra Addis Abeba. Det er en stor og kostbar operasjon, sier Atsbeha.