Fikk kansellert to ferieturer to dager på rad

Marthe Malmstein og hennes mor er blitt hardt rammet av Vings flyproblemer denne helgen. Foto: Apollo/Privat

Marthe Malmstein og hennes mamma Stine har vært hardt rammet av reiseselskapet Vings massive problemer denne helgen. De bestilte to ferieturer med selskapet, og opplevde at flyavgangene til begge ble kansellert. Ny tur blir på tirsdag. Kanskje.

De to – mor og datter – skulle ha reist på en etterlengtet ferietur til Kypros fredag morgen. Søndag sitter de på hotell på Gardermoen og har ikke kommet noen vei. De venter på en flyavgang som er varslet skal skje søndag ettermiddag klokken 15. Ved middagstider fikk de beskjed om at også den avgangen var avlyst.

-Nå sier de at vi kommer av gårde  tidligst tirsdag. Vi vil neppe orke å vente så lenge. Det vil jo bety at vi blir fem dager forsinket. Dette har vært et mareritt og vi har ikke fått noen hjelp fra Ving, forteller de to til flysmart24.no.

De skulle ha reist fra Oslo Lufthavn til Kypros fredag ved 07-tiden, og reiste hjemmefra i god tid for å komme tidlig til flyplassen og innsjekking.

Så opplever de at flyet ble kansellert under det de karakteriserer som kaotiske tilstander. Flyet de skal reise med, en stor Airbus A330, hadde fått en motorfeil og kunne ikke ta av etter planen. Dette er også starten på en omfattende forsinkelse for Ving denne helgen som har rammet folk på mange ulike reisemål, men som selskapet lørdag ikke ville redegjøre for utad – kun til kundene som er rammet.

-Vi ble stående i kø i flybroen der det var så tett med folk og varmt at vi nesten ikke fikk puste. Da vi kom til bagasjehallen ble vi lovet at det skulle være folk der fra Ving og SAS for å bistå oss. Det var en person fra Ving som skulle håndtere situasjonen for flere hundre personer. Det ble et mareritt, forteller Marte som kjenner flyplassen godt fordi hun jobber der til daglig.

Fredag ble de fortalt at de jobbet parallelt med å reparere flyet og å leie inn et nytt fly som skulle ta dem til Kypros.

-Hvor ble det av det nye flyet? De har ikke gjort noen ting for å få oss av gårde, sier de.

De forsto etter hvert at det ikke ville bli noen tur til Kypros, så de kontaktet Ving med spørsmål om alternativt reisemål.

-Da fikk vi tilbud fra Ving om heller å dra til Mallorca neste dag, også det ved 07-tiden. Det var ikke snakk om å gi oss et avslag fordi vi var rammet av en kansellering som selskapet selv var ansvarlig for. Vi måtte betale nesten 1000 kroner for å ombestille. Men, denne ferieturen har mamma ventet på i tre år så den skulle vi ha, forteller Marthe.

Så skjer det utrolige at også Mallorca-flyet ble kansellert. Årsak? Det var den samme flymaskinen som skulle ha fraktet dem til Kypros, men som nå står med motorfeil på Oslo Lufthavn. Ving hadde solgt dem to turer med samme fly som sto på bakken på grunn av motorhavari.

-Det er nesten ikke til å tro. Vi ser at Ving sier de informerer sine reisende hele tiden. Det gjelder i alle fall ikke oss. Det har vært fravær av informasjon hele veien. Det vi har fått beskjed om er at vi må dekke alle utleggene til hotell og mat selv, så skal vi få det refundert. Ikke alle har penger til slike uventede utgifter, sier de to som er rasende på Ving.

Informasjonssjef Siri Røhr-Staff i Ving lover at selskapet skal rydde opp for de mange hundre gjestene som har blitt rammet denne helgen:

-Når et fly er ødelagt, skaper dette ringvirkninger for flere reiser, noe som har skjedd i dette tilfellet. Her har gjester til Kypros, Palma og Tyrkia blitt påvirket. Alle som er rammet av forsinkelsene har fått beskjed om nye flytider. De vil også, i tråd med pakkereiseloven, få kompensasjon. De har også fått mulighet til å avlyse eller omberamme reisen gratis, skriver hun i en epost til flysmart24.no

-Dette er selvsagt en utrolig vanskelig situasjon for både oss og gjestene, men vi håper at alt skal være på plass nå og at alle kommer seg dit de skal i løpet av dagen i dag, skriver hun.

Likte du flysmart24.no? Lik oss på Facebook så får du reisenyhetene først