Ferien på Kanariøyene ble et støymareritt

Puerto Rico er det mest populære feriemålet blant nordmenn på Gran Canaria. Foto: Apollo

Det norske paret hadde sett for seg to uker med sol og avslapning på Gran Canaria. I stedet ble den fjorten dager lange ferien spolert av skrik, skrål og intens tromming fra rasende arbeidere som ikke hadde fått lønn på flere måneder.Paret hadde bestilt rom på hotell Yaiza Sol, og hadde valgt TUIs tilbud fordi hotellet hadde god utsikt ble presentert som rolig. Det ligger i Puerto Rico – et solsikkert område av den spanske ferieøya som er spesielt populær blant nordmenn.

Men det skulle snart vise seg at oppholdet ble alt annet enn avslappende. Paret har forklart at de ikke kunne oppholde seg verken på rommet eller på balkongen fordi det hver dag pågikk en demonstrasjon på nabohotellet.

Nå har saken vært til behandling i Transportklagenemnda for pakkereiser, og paret har fått en saftig erstatning for bråket de bokstavelig talt havnet midt i.

Bråket kom fra en gruppe arbeidere som hadde utført et arbeid på nabohotellet Atlantic. De hadde ikke fått lønn på 2,5 måneder og viste sin misnøye med å skrike, skåle og slå på trommer hver eneste dag fra i åttetiden på morgenen til sekstiden på kvelden.

Hver eneste dag gjentok det samme seg. Gjestene kaller det «et ulidelig høyt støynivå, forårsaket av en gjeng voksne menn, som satt utenfor hotellet med det formålet å lage ubehagelig støy.»

De kunne ikke oppholde seg på rommet før på kvelden og måtte ut tidlig på morgenen og først komme tilbake til rommet sent på ettermiddagen. Terrassen kunne de også se bort fra å bruke. De hadde gledet seg til å sitte og se ut over Puerto Rico nettopp fra terrassen, siden hotellet ligger høyt og har god utsikt. 

De mener TUI burde ha informert dem om denne situasjonen som var velkjent på hotellet og som hadde pågått i flere uker før de kom til Puerto Rico.

De trodde de skulle få hjelp av TUI på stedet. Da de etter mange dager klarte å oppnå kontakt med reiseselskapets folk  fikk de imidlertid beskjed om at dette var noe selskapet ikke kunne hjelpe dem med.

TUI har avvist ansvar for situasjonen og mener de ikke kan klandres for bråk fra nabohotellet. De viser også til sin generelle omtale av hotellet der man skriver at det i 2018 kan forekomme byggestøy fordi det bygges i området.

Reiseselskapet hevder også at det ikke var klar over at støyen hadde vart i flere uker, men har tilbudt gjestene en kompensasjon på 20 prosent av totalbeløpet på 22.600 kroner.

Pakkereisenemnda er ikke fornøyd med denne erstatningen, og høyner til 40 prosent – eller 9.100 kroner. Nemda er nemlig av den oppfatning at TUI i dette tilfellet ikke kan gjemme seg bak en generell merknad om byggevirksomhet.

Nemnda legger til grunn at støyen, som er beskrevet i klagen, varte i de 14 dagene klageren oppholdt seg på Gran Canaria. Etter nemndas syn burde det ha vært mulig å få stanset demonstrasjonen hvis man hadde gått inn for det.

-Etter situasjonsbeskrivelsen klageren gir var det tilnærmet umulig å få kontakt med arrangørens stedlige representant før det hadde pågått i flere dager. Det var derfor ikke mulig å få lagt press på hotellet. I et land som Spania med et meget godt utbygd politikorps både lokalt og regionalt fremstår det som rart at demonstrasjonen fikk fortsette uten at politiet grep inn. Politiet må imidlertid tilkalles, og det er mulig at hotellet ikke ville gjøre det, spesielt fordi det ser ut til at reisearrangøren ikke ba om at dette ble gjort, mener nemnda.