Fritidsreisende presser prisene på business class

Det er ikke lenger bare forretningsreisende som kjøper de dyrere business-billettene på flyene hos SAS. Foto. SAS

Den tid er forbi da business class på flyene var forbeholdt travle forretningsfolk på jobbreise. I stadig større grad invaderer privatreisende de mest eksklusive setene foran i flyene. Der er det turistene som regjerer i dag.

Dette tvinger flyselskapene til å komme med hyppige pristilbud for å få solgt de dyreste billettene, spesielt på langrutene.

Derfor er det i dag blitt vanlig å se at det er billigsalg på business-seter. Det skjer av en helt spesiell grunn:

– Mange bedrifter har lagt ned forbud for sine ansatte mot å reise business, og dette skjer i større grad enn før. Det gjør at flyselskapene kommer med flere kampanjer på business-billettene, sier kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed i reisebyråkonsernet Berg-Hansen til flysmart24.no.

Flere flyselskaper med verdensomspennende rutenett er aggressive på dette markedet, og fra Oslo gjelder det spesielt de to Midtøsten-selskapene Emirates og Qatar Airways. Rabatten på de beste business-tilbudene kan være så mye som 50 prosent, to reiser for prisen av én.

TAP Air Portugal har kanskje kjørt de heftigste kampanjene med business-priser for en tid tilbake til byer i USA – New York, Miami og Boston – ned til 6.000 -7.000 kroner fra Oslo. Normalprisen er sjelden under 20.000 kroner.

Singapore Airlines har likeledes kjørte tilbud på reiser til Auckland på New Zealand for 20.000 kroner på business, mens normalprisen er over 30.000 kr.

– Vi ser at det er flere nordmenn enn svensker og dansker som kjøper billetter på business class til ferie- og fritidsreiser. Den trenden er helt tydelig, sier salgssjef for Singapore Airlines i Norge, Henrik Hanevold, til flysmart24.no.

Selskapet kjører to globale og noen lokale kampanjer hvert år, og han kan ikke si hvilke destinasjoner det vil bli tilbud på neste gang.

Berg-Hansen er landets største reisebyrå, og ser en tydelig utvikling der jobbreisende forsvinner og privatreisende overtar setene på businessklassen.

– Det har flere årsaker. En årsak er at det rett og slett har blitt flere priskampanjer på business. Det har blitt mulig å bruke bonuspoeng til oppgradering og stadig flere velger å bruke penger på en business-billett for å øke selve reiseopplevelsen, sier Koefoed.

Det siste utdyper Koefoed i Berg-Hansen slik:

-Det å reise business blir en opplevelse. Da føles ikke reisen som en transportetappe, men blir del av den totale reiseopplevelsen. Det å slippe å stå i kø, kunne forsyne seg med mat og vin i lounge og reise langt i behagelige seter om bord med god mat og drikke er noe folk er villige til å betale for. Spesielt når man får en hyggelig pris, sier hun.

Også hos SAS merkes det godt at det blir flere privatreisende helt forrest i flyene.

– Det er definitivt et godt forbrukertips å benytte seg av kampanjetilbud om å kjøpe seg opp til business til redusert pris. Har man for eksempel en billigbillett kan man ved hjelp av slike tilbud få oppleve et oppgradert produkt og en forbedret service for en billig penge. Det er jo en egen reiseopplevelse som det er verdt å prøve, mener informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Johansen sier selskapene håper at de som slår til på business-kampanjer vil få en så god opplevelse at de blir fristet til å kjøpe business-billett også på fremtidige reiser.