Hadde ikke papirene i orden, fikk ikke lande i Tyrkia

Norwegian tilbyr reisende som er rammet av konkursen i Primera Air billige billetter hjem. Foto: Norwegian

Norwegians fly fra Oslo til den tyrkiske byen Antalya mandag ettermiddag hadde fløyet i to timer og var halvveis mot målet da flyet måtte snu. Årsak: Flyets papirer var ikke i orden, derfor fikk det ikke lande.

Flyet ble tvunget til å gjøre vendereis til Gardermoen.

Passasjerene skjønte ingen ting da flyet plutselig snudde:

– Min datter og hennes følge var om bord. De fikk beskjed fra kapteinen at flyet hadde snudd fordi noen hadde glemt å registrere det på formelt riktig måte. Det skal være slik at selskapet da ikke kan bevise eierskap til flyet og kan få problemer overfor tyrkiske myndigheter av den grunn, forteller Senja-mannen Sverre Kofoed til flysmart24.no.

Norwegian bekrefter at flyet måtte snu og omtaler bakgrunnen for det som skjedde som «operasjonelle årsaker.»

Overfor flysmart24.no beskriver kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian hendelsen slik:

– Flyet ble tvunget til å snu av operasjonelle årsaker. Dette kan for eksempel være papirarbeid eller lignende, det var altså ingen teknisk feil. Det ble satt opp et nytt fly som gikk klokken 23 i går kveld fra Oslo. Vi beklager selvsagt dette og de ulempene som dette førte til for passasjerene, skriver Jacobsson i en epost.

Kofoeds datter var fortvilet over det som skjedde. Hun hadde små barn med seg og alle hadde de gledet seg  over at en lang tur fra Nord-Norge var i ferd med å ta slutt da de nærmet seg Tyrkia.

Flyet returnerte til Oslo, og etter noen timer på flyplassen kunne de igjen sette kursen mot øst.

Nå kom de frem til feriehuset rundt 12 timer forsinket. I stedet for en normal ankomst på ettermiddag til huset deres i Kemer, kom de frem først midt på natten.

– Selv om dette sikkert skjer meget sjelden har jeg selv opplevd det samme. Da skulle vi reise fra Tyrkia. Også da hadde noen glemt å registrere flyet på formell måte, noe som gjorde at Norwegian ikke kunne bevise at flyet tilhørte dem. Etter et par timer med mange telefoner pg fakser frem og tilbake, kunne vi lette, sier Kofoed som håper Norwegian har fått orden i papirene sine når han selv skal til Antalya om noen dager.

For de reisende ligger det en til en saftig kompensasjon på grunn av den store forsinkelsen, og at Norwegian selv hadde ansvaret for forsinkelsen.