Da Oslo Lufthavn åpnet for 20 år siden i dag, hadde flyplassen i lang tid planlagt at et SAS-fly til Stockholm skulle være det første til å ta av. Slik ble det ikke. Det var Tord Tangvik som fikk den æren, kaptein på det daværende lavprisselskapet Color Air.
Tangvik husker ennå godt den store dagen da Norge skulle få sin nye hovedflyplass.
Lysene på Fornebu var slukket kvelden i forveien, og alles oppmerksomhet var rettet mot den flunkende nye flyplassen på Gardermoen som skulle åpnes 8. oktober i 1998.
Planen var lagt lang tid i forveien. SAS-rute 482 til Stockholm skulle være første fly i luften fra den nye og flotte flyplassen. Den hadde ruteavgang klokken 06.30 denne morgenen.
10 minutter senere skulle imidlertid Color Airs rute CLA 361 til Ålesund lette som fly nummer to.
Inne i terminalen satt passasjerene på SAS-flyet som hadde fått utdelt nye T-skjorter med påskriften «First flight out». De skjortene skulle snart vise seg å bli verdiløse. Tangvik må stadig fortelle historien om den gangen da lille Color Air spolerte SAS-festen:
– Klokken var der og vi var klar for avgang med vårt fly til Ålesund. Da så vi at SAS-flyet til Stockholm ennå ikke hadde kommet seg fra gaten. Da klokken var litt før 06.30 og SAS-flyet skulle gå, fikk vi høre at kapteinen hadde bestilt mer drivstoff fordi det var meldt dårlig vær i Stockholm. Da skjønte vi at de aldri kom til å rekke avgangstiden sin, forteller Tangvik til flysmart24.no.
Color Air hadde drevet med ruteflyvning på den da ennå ikke offisielt åpnede Gardermoen, og hadde god trening i å operere på flyplassen.
De var klar og ba derfor tårnet om lov til å ta av, men fikk nei. Så vidt Tangvik husker brukte de en formell forklaring som gikk på at det var» restriksjoner for øyeblikket.»
Men da klokken ble 06.40 og Color Air hadde avgangstid på rute, insisterte Tangvik på at de måtte få ta av. Han husker at han måtte presse hardt på fordi tårnet fortsatt var motvillige til å slippe dem av gårde. Han forlangte en skriftlig bekreftelse hvis de ikke fikk ta av. Da løsnet det, og han kunne ta flyet fra gate.
Daværende Luftfartsverket hadde planlagt at SAS skulle være først, og denne ville de holde fast ved.
Slik ble det ikke. Corlor Air og kaptein Tord Tangvik og styrmann Geir Gjøvik takset ut til startpunktet og ble det første flyet som tok av. De kunne se SAS-flyet gjøre seg klar for avgang da de svingte flyet nordvest mot Ålesund.
– Jeg synes jo det var moro den gangen og like moro i dag. Jeg traff den svenske kapteinen etterpå i et intervju med NRK, og han tok det veldig pent. Vi skiltes i alle fall som god venner, forteller Tangvik som i dag er 82 år og har vært pensjonist fra han fylte 65 år som er aldersgrensen for flygere. Han hadde da et helt liv som flyger bak seg.
Color Air ble startet av skipsreder og Color Line-eier Olav Nils Sunde i september 1998, men ble avviklet vel et år senere etter store tap. Braathens SAFE og SAS var da de dominerende i norsk luftfart, men Braathens sto på bakken rammet av streik blant pilotene da Oslo Lufthavn åpnet på Gardermoen.
SAS fikk imidlertid et lite plaster på såret siden flyselskapet fikk være det siste ruteflyet som tok av fra Fornebu om kvelden før, den 7. oktober. Det flyet gikk til Bergen, og der om bord satt det passasjerer med T-skjorter med påskriften «Last flight out».
Tangvik var på Fornebu søndag på et mimre-arrangement for den gamle hovedflyplassen. Han er fortsatt like intenst opptatt av luftfartsindustrien, men innrømmer at det kan være litt vanskelig å følge like godt med som før:
– Om jeg kunne tenke meg å bli pilot igjen i dag hvis jeg skulle velge på nytt? Gjett.