Norwegian-selskap helt i bunnsjiktet i Europa

Den irske delen av Norwegian sliter fortsatt med punktligheten. Foto: Anna Zvereva

Den irske delen av Norwegian sliter fortsatt alvorlig med punktligheten. Den ferske statistikken for oktober viser at tre av ti fly var forsinket ved ankomst, og det plasserer selskapet i bunnsjiktet blant flyselskapene i Europa.

Det er tall fra analyseselskapet Flightstats.com som avslører de punktlighetsproblemene  denne delen av Norwegian fortsatt sliter med.

For oktober ankom bare 71,33 av deres fly i rute, og dette plasser selskapet på 20.plass av totalt 24 selskaper. Forsinkelse registreres når ankomst er mer enn 15 minutter etter rutetabellen.

Selskapet heter Norwegian Air International (NAI) og har hovedkontoret i Dublin. De som har fløyet med selskapet ser at alle rutenummer begynner med D8 i stedet for DY, som er norske Norwegian Air Shuttle. Selskapet flyr massivt også i det norske markedet, bl.a. på ruter mellom England, Spania og Norge.

En trøst for NAI er at punktlighetssituasjonen for selskapet har vært verre før. I juni var selskapet nede på 64 prosent av flyene i rute.

Da er situasjonen atskillig bedre for morselskapet på Fornebu.

Norwegian Air Shuttle hadde i oktober 79,6 prosent av flyene i rute ved ankomst (nummer 10 totalt i Europa), mens SAS var hakket bedre med 81,1 prosent.

Listen for oktober toppes av KLM med 88,3 prosent av flyene i rute ved ankomst, mens finske Finnair havnet på andreplass.

Flightstats.com har utarbeidet denne listen over de 10 beste for Europa:

1. KLM – 88,3 pst., 2. Finnair – 85,8 pst., 3. Alitalia – 84,7 pst., 4. Aegean Airlines – 83,4 pst., 5. Austrian Airlines – 83,1 pst., 6. Iberia – 82,2 pst., 7. Air France –  81,9 pst., 8. SAS – 81,1 pst., 9. Virgin Atlantic – 80,0 pst. og 10. Norwegian Air Shuttle – 79,6 pst. 20. Norwegian Air International – 71,3 pst.