Den irske delen av Norwegian sliter fortsatt alvorlig med punktligheten. Den ferske statistikken for oktober viser at tre av ti fly var forsinket ved ankomst, og det plasserer selskapet i bunnsjiktet blant flyselskapene i Europa.
Det er tall fra analyseselskapet Flightstats.com som avslører de punktlighetsproblemene denne delen av Norwegian fortsatt sliter med.
For oktober ankom bare 71,33 av deres fly i rute, og dette plasser selskapet på 20.plass av totalt 24 selskaper. Forsinkelse registreres når ankomst er mer enn 15 minutter etter rutetabellen.
Selskapet heter Norwegian Air International (NAI) og har hovedkontoret i Dublin. De som har fløyet med selskapet ser at alle rutenummer begynner med D8 i stedet for DY, som er norske Norwegian Air Shuttle. Selskapet flyr massivt også i det norske markedet, bl.a. på ruter mellom England, Spania og Norge.
En trøst for NAI er at punktlighetssituasjonen for selskapet har vært verre før. I juni var selskapet nede på 64 prosent av flyene i rute.
Da er situasjonen atskillig bedre for morselskapet på Fornebu.
Norwegian Air Shuttle hadde i oktober 79,6 prosent av flyene i rute ved ankomst (nummer 10 totalt i Europa), mens SAS var hakket bedre med 81,1 prosent.
Listen for oktober toppes av KLM med 88,3 prosent av flyene i rute ved ankomst, mens finske Finnair havnet på andreplass.
Flightstats.com har utarbeidet denne listen over de 10 beste for Europa:
1. KLM – 88,3 pst., 2. Finnair – 85,8 pst., 3. Alitalia – 84,7 pst., 4. Aegean Airlines – 83,4 pst., 5. Austrian Airlines – 83,1 pst., 6. Iberia – 82,2 pst., 7. Air France – 81,9 pst., 8. SAS – 81,1 pst., 9. Virgin Atlantic – 80,0 pst. og 10. Norwegian Air Shuttle – 79,6 pst. 20. Norwegian Air International – 71,3 pst.