Presser russerne for å få nye Norwegian-ruter til Asia

Norwegian er utålmodig etter å komme i gang med flere ruter til Asia. Foto: Norwegian

Etter nyttår ligger det an til at det blir et nytt møte mellom luftfartsmyndighetene i Skandinavia og deres russiske kolleger. Regjeringene i Norge, Sverige og Danmark tar nytt grep i saken og har samlet seg om ett hovedkrav.

Det er at Norwegian må få rett til å fly gjennom den såkalte Sibir-korridoren over Russland til og fra Asia.

Korridoren, som går under navnet «verdens viktigste flykorridor», er den korteste veien mellom Asia og Europa og en betingelse for at Norwegian skal kunne åpne nye ruter fra Asia og eksempelvis Oslo Lufthavn.

Samferdselsminister Jon Georg Dahle sier til flysmart24.no at det ikke er tvil om at Norge er utålmodig med hensyn til å sikre Norwegian den samme retten som SAS har hatt siden etterkrigstiden:

– Spørsmålet om overflygningsrettigheter over Sibir vil bli et av temaene vi vil ta opp fra skandinavisk side. Det er, og har vært, et fellesskandinavisk mål å kunne utpeke ett flyselskap til fra skandinavisk side, til å kunne fly over Sibir. Per i dag er det desidert mest aktuelle selskapet for en slik utpeking Norwegian, sier statsråden.

LES OGSÅ: Tror asiatisk lavprisgigant også vil satse på ruter til Oslo

SAS fikk retten til å bruke Sibir-korridoren etter en avtale med daværende Sovjetunionen på 50-tallet, da SAS var eneste skandinaviske selskap som kunne benytte seg av overflyvningsmuligheten.

Norwegian presser på for å få den samme retten, men så langt har Russland sagt nei til det. I Europa er det stort sett bare ett selskap per land som får denne retten, og siden Skandinavia blir sett på som ett land fra Russisk side, har russerne sagt nei til å slippe til enda et selskap.

Artikkelen fortsetter under bildet

Den korteste veien til og fra Asia er Sibir-korridoren, de røde strekene. Uten lov å fly der må Norwegian fly nedfor den hvite grensestreken. Foto: YouTube

Norwegian på sin side har presset hardt på for å sikre seg muligheten til å fly over Sibir, og har lovet en rekke nye ruter til Asia dersom selskapet får ja. I mellomtiden har det ene kinesiske selskapet etter det andre åpnet nye ruter til Skandinavia.

Sist ut var Hainan Airlines som i april åpner en rute tre dager i uken mellom Beijing og Oslo.

Norwegian selv er utålmodig, og vil komme i gang snarest mulig. Norwegian-gründer Bjørn Kjos har ikke lagt skjul på overfor norske myndigheter at han mener det er et tankekors at norske myndigheter har gitt eneretten til å fly over Sibir til SAS, som ikke har rute fra Norge til Asia.

Luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair sier til flysmart24.no at han har liten tro på at russerne vil endre holdning overfor Norwegian:

– Nei, jeg tror ikke det blir noen endring fra Russlandsn side når det gjelder å gi mer enn ett flyselskap i Skandinavia rettighet til å fly gjennom Sibir-korridoren. Jeg vil bli overrasket om Russland endrer sin politikk på at bare ett flyselskap per land – Kina unntatt – får fly i Sibir-korridoren, sier Elnæs.

Den kinesiske trafikken mot Europa er i dag enorm.

-Per i dag tilbys det 174.000 seter per uke mellom Kina og Europa, bare fra kinesiske flyselskap. Det forventes dessuten at kinesiske flyselskap vil øke kapasiteten til Europa i årene fremover. Kina har også noen begrensinger på flyruter til Europa, det er ikke fritt frem der heller. Jeg tror ikke OSL vil se mange kinesiske flyselskap åpne rute til Gardermoen – i tillegg til Hainan, mener Elnæs.

Lik flysmart24.no på Facebook