Skjulte inntekter sikrer nordmenn billigere flybilletter

Det er hard priskonkurranse mellom flyselskapene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det er ikke lenger bare inntektene fra billettsalget som fyller kassen hos flyselskapene. I dag kommer det bidrag fra mange ulike hold, som for eksempel fra denne lille utstillingen av klær.

Utstillingen er plassert i inngangen til en av SAS’ lounger på Oslo Lufthavn, der produsenten betaler SAS for å få stille ut merkeklærne til et publikum som består av kjøpesterke og kvalitetsbevisste kunder.

– Dette er en av de mange inntektskildene vi har ved siden av selve flyreisen. Dette var et helt fremmed fenomen for bare få år siden, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til flysmart24.no.

Reklameinntektene er likevel småpenger i forhold til en annen inntekt som virkelig monner i flybransjen og det dreier seg om salg av bonuspoeng.

SAS hadde en omsetning på 1,2 milliarder kroner på denne virksomheten i fjor. Den fungerer slik:

Når du ser ulike selskaper som vil ha deg til å kjøpe varer hos dem, og de frister med bonuspoeng i SAS som en tilleggsverdi, er det poeng de har kjøpt av flyselskapet.

Likeledes kjøper ulik kredittkort poeng for å gi dem tilbake til kundene i forhold til hvor mye de handler med kortet for.

I disse dager er spesielt American Express aggressivt tilstede i markedet for å lokke kunder med bonuspoeng og gratisreiser hvis folk vil bli kunder hos dem.

Disse inntektene pløyes rett inn regnskapet og pynter opp på flyselskapets bunnlinje. Også Norwegian har et omfattende salg av sine bonuspoeng, som i dette selskapets lojalitetsprogram heter cash points.

Slik blir konkurransekraften bedret med inntekter som i siste instans brukes til å holde prisnivået på billetter nede.

– Vi har en betydelig omsetning fra andre tilbud som for eksempel salg av bonuspoeng. Å få inntekter fra en slik utstilling av klær for de beste av våre kunder er en annen inntektskilde, sier Johansen.

At det nettopp er i loungene at eksponeringen av nye varer og tjenester skjer, er ikke tilfeldig:

– Vi vet av undersøkelser, den seneste omfattet 13.000 personer, at de som har de høyeste statuskortene hos SAS er mennesker som flyr mye, har høy utdannelse og stor kjøpekraft. Disse er viktig å nå for mange produsenter av relevante varer, sier Johansen.

Av den grunn har SAS sluppet en del utvalgte samarbeidspartnere og leverandører inn i loungene, der reisende med businessbillett eller statuskort slipper inn for å slappe av i påvente av flyavgang.

– Vi ønsker eksponering av varer som vi vet at kundegruppene vår er opptatte av, som for eksempel nye produkter innen telefoni, data og bil, sier Johansen.

Disse betaler SAS for å bli eksponert for sine viktigste kundegrupper.

–I dag har det blitt vanlig også å bruke loungene som markedsplass. Vi er imidlertid streng på at det ikke skal bli for mye reklame. Den skal ikke være påtrengende. Her skal folk først og fremst slappe av, sier Johansen.