Det er betydelig dyrere å reise innen Norge, enn fra Norge og til utlandet. Dette kommer klart frem i en prisundersøkelse med utgangspunkt i billettprisene hos Norwegian og SAS.
Prisforskjellene blir åpenbare når man stiller de ulike tilbudene opp mot hverandre. Flysmart24.no har sjekket prisene i en del tilfeldige kampanjer hos de to selskapene de seneste månedene. Konklusjonen er at prisene på korte flyturer innen Norge mange ganger høyere enn for lange reiser i Europa.
– Dette er resultat av konkurransen og avgiftsnivået, mener informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
Oversikten viser at det hos SAS og Norwegian er billigere å reise i over 4 timer til Sør-Spania, enn 50 minutter innen Norge.
Professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, sier til flysmart24.no at mangel på konkurranse innlands i Norge kan være en av årsakene til at flyselskapene kan tillate seg å ta høyere priser her i landet enn på reiser til utlandet.
– Min erfaring er også at prisen er lav ut og høyere tilbake. I dette bildet fungerer ut-prisen som en trigger- pris, for å få deg til å reise. Når du først er ute må du hjem igjen. De bruker lave priser ut som trigger lysten til å reise, for så å kreve en høyere returpris. I psykologien kaller vi dette «en fot i døren» som forteller at når kundene først har akseptert en kostnad er det lettere å få kundene til å akseptere en annen høyere kostnad, mener Andreassen.
Dette er blant funnene flysmart24.no har gjort i kampanjer den senere tid:
- Fra Oslo til Kristiansand tar ifølge SAS selv 50 minutter, pris kr. 599.
- Billett fra Oslo til Malaga tar 4 timer og 15 minutter, pris kr. 509 kroner.
Også hos SAS:
- Fra Oslo til Bergen, ifølge SAS en reise på 55 minutter, pris kr. 599.
- Fra Oslo til Dublin, tid 2 timer og 20 minutter, pris kr. 399.
Det samme mønsteret gjelder en rekke andre kampanjer vi har sjekket.
Hos Norwegian er det samme tendens, der man kan oppleve å finne priser som gjør at en flytur til Nord-Norge bare blir litt billigere enn en nesten 5 timer tur til Midtøsten.
Eksempler:
- Fra Oslo til Trondheim, varighet 55 minutter, kr. 429.
- Fra Oslo til München, 2 timer og 15 minutter, kr. 299.
Også fra Norwegian:
- Fra Oslo til Bodø, 1 time og 30 minutter, kr. 529.
- Fra Oslo til Athen, 3 timer og 50 minutter, kr. 499.
Johansen mener SAS-prisene gjenspeiler både konkurransesituasjonen og avgiftsnivået i Norge. Han sier:
– Til de store byene og populære feriemålene i Europa er konkurransen meget hard, og dermed presses prisnivået ned. Den priskrigen må vi i SAS være med på, mener Johansen.
Han sier at SAS ikke bare konkurrerer med Norwegian, men med et stort antall utenlandske selskaper som enten også tilbyr nonstop-fly, eller opererer med meget lave priser for de som er villige til å ta en mellomlanding på en av hovedflyplassene lenger sør i Europa.
Johansen sier han forstår at prisingen kan se merkelig ut, men viser til at det også er knyttet høyere utgifter til flyvning i Norge:
– Avgiftsnivået i Norge er høyere enn i mange andre land. Det er dyrt å drive flyvirksomhet her i landet. Med mange og korte ruter vil det da nødvendigvis bli kostbart å gjennomføre norske innenriksflyvninger, sier Johansen.
Flysmart24.no har også bedt Norwegian om en forklaring på selskapets prising av flyturer, men selskapet har ikke svart på henvendelsene.