Flyene får ta av fra taksebanen på Gardermoen

Det blir stilt strenge betingelser til bruk av taksebanen for avgang fra Gardermoen i sommer. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I sommer kommer det til å bli noen helt uvanlige flyavganger fra Oslo Lufthavn. Mange vil oppleve at flyet deres ikke tar av fra rullebanen som normalt, men bruker den mindre taksebanen i stedet.

Dette har Luftfartstilsynet nå gitt sin godkjennelse til. Avinor skal asfaltere den ene rullebanen på Gardermoen.

I stedet for å stenge rullebanen og dermed forårsake dramatiske kutt trafikken i seks uker, har Avinor nå fått innvilget en søknad om at flyene i stedet skal kunne bruke taksebanen for å ta av.

LES OGSÅ:
Vil la flyene ta av fra taksebane på Oslo Lufthavn

Svein Johan Pedersen, som er seksjonsleder for flyplass og flysikring i Luftfartstilsynet, bekrefter overfor flysmart24.no at tilsynet nå har godkjent Avinors søknad.

Taksebanen går parallelt med rullebanen og en del av flyplassen flyene bruker for å komme seg fra terminalen til området der avgangen skal starte. Bruk av taksebanen til annen virksomhet er strengt forbudt.

Pedersen understreker imidlertid at det blir stilt en del betingelser til bruken.

LES OGSÅ:
Mor kastet av flyet, barna måtte reise alene

I vedtaket fra tilsynet heter det derfor bl.a. av avgangene kun skal skje i dagslys, kun ved godt vær og god sikt, at det kun er lokalkjente piloter som skal kunne bruke taksebanen og at kun fly med vingespenn under 36 meter vil kunne ta av. Det betyr maksstørrelse fly av typen Boeing 737-800, som er den dominerende flytypen hos Norwegian og SAS.

Vedtaket om lokalkjente piloter innebærer i virkeligheten også at det kun blir fly fra SAS, Norwegian Air Shuttle (det norske selskapet. red.anm.) og Widerøe som får bruke den 2 200 meter lange taksebanen for avgang. Piloter som flyr for SAS’ og Norwegians irske selskaper vil eksempelvis ikke få anledning til denne reserveløsningen. Den østre rullebanen er 2 950 meter lang.

LES OGSÅ:
Slik skaffer du deg flybilletter for noen tiere

Hos SAS er informasjonssjef Knut Morten Johnsen svært tilfreds med at tillatelsen til å bruke taksebanen nå er gitt:

-Det betyr en tilnærmet helt normal flytrafikk i sommer. Den viktige ferietrafikken med fly kan gå som normalt. Å stenge rullebanen ville ha betydd at vi var blitt tvunget til å redusere rutetilbudet betydelig. Nå unngår vi heldigvis det og slipper å forstyrre folks ferieutfart, sier Johansen til flysmart24.no.

Det er Oslo Lufthavns østre rullebane som skal stenges for trafikk i tiden 28. juni til 10. august. Denne perioden er valgt fordi det er uker der antall flybevegelser – avganger og landinger – er lavere enn ellers i sommerhalvåret.

LES OGSÅ:
SAS og Norwegian i ny priskrig midt i uken

Årsaken til asfalteringen skjer i sommer er at asfalten på den østre rullebanen har ligget der siden åpningen i 1998, og er nå moden for utskifting. Den vestre rullebanen ble asfaltert i juli 2015, den gangen med liten negativ effekt på flytrafikken.

Avinor forplikter seg ellers til en del forberedende arbeid i nærheten av taksebane Tango, som den heter. Bl.a. må en lysmast, som står inntil banen, tas ned.

PS: Et fly fra det russiske flyselskapet Aeroflot brukte ved en feil den vestre taksebane til avgang i 2010. Saken ble ansett for et så grovt brudd på flysikkerheten at den ble gransket av Havarikommisjonen.