Norwegian styrket sin posisjon som det overlegent største flyselskapet på Norges hovedflyplass i fjor, og har lagt SAS ettertrykkelig bak seg.
En oversikt Avinor har laget for flysmart24.no viser hvem som vinner og taper passasjerer på Oslo Lufthavn.
Resultatet etter fjoråret viser at Norwegian vekst på flyplassen skyter ytterligere fart. Etter at Kjos & Co passerte SAS og ble det største flyselskapet på Gardermoen etter 2015, har avstanden mellom de to konkurrentene siden bare økt.
I 2016 var avstanden på 200 000 reisende i Norwegians favør, i fjor økte avstanden til 2,1 millioner flere reisende enn SAS.
I fjor fraktet Norwegian i alt 12,4 millioner reisende til og fra flyplassen. Det gjør at selskapet nå har en markedsandel på 44 prosent på OSL.
SAS oppnådde 10,3 millioner reisende i fjor. Veksten var bare på stusslige 1 prosent.
Selskapet hadde 107 000 flere reisende i fjor, men beholder likevel posisjonen som det i særklasse nest største selskap på Oslo Lufthavn.
En meget rask vekst sørger også irske Ryanair for. Selskapet kom inn på Oslo Lufthavn etter at Moss Lufthavn Rygge ble stengt for sivil passasjertrafikk i oktober 2016, og har allerede erobret posisjonen som et av de største flyselskapene på Gardermoen.
Selskapet vokste med 7 prosent i fjor, til nær 429.000 reisende. Det ga en sjetteplass, og det med kun to ruter – til London Stansted og Vilnius.
Til tross for sin raske vekst på Oslo Lufthavn, har Europas klart største flyselskap vendt tommelen ned for ytterligere satsing på Norges hovedflyplass. Årsaken er ifølge Ryanairs tidligere nordiske markedssjef, danske Chris Lundshøj, denne:
– Den norske regjeringens beslutning om å innføre en passasjeravgift har gjort de norske flyplassene mindre konkurransedyktige i forhold til andre luftfartsmarkeder hvor det ikke er en slik skatt, har Lundshøj uttalt til flysmart24.no. Widerøe er blant de få selskapene som tapte antall passasjerer i fjor. Selskapet opplevde et fall på 3 prosent i forhold til året før.