Disse vant kampen om passasjerene på Gardermoen

Norwegian er den klart mest dominerende aktøren på Oslo Lufthavn. Gapet til SAS blir større. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian styrket sin posisjon som det overlegent største flyselskapet på Norges hovedflyplass i fjor, og har lagt SAS ettertrykkelig bak seg. 

En oversikt Avinor har laget for flysmart24.no viser hvem som vinner og taper passasjerer på Oslo Lufthavn.

Resultatet etter fjoråret viser at Norwegian vekst på flyplassen skyter ytterligere fart. Etter at Kjos & Co passerte SAS og ble det største flyselskapet på Gardermoen etter 2015, har avstanden mellom de to konkurrentene siden bare økt.

I 2016 var avstanden på 200 000 reisende i Norwegians favør, i fjor økte avstanden til 2,1 millioner flere reisende enn SAS.

I fjor fraktet Norwegian i alt 12,4 millioner reisende til og fra flyplassen. Det gjør at selskapet nå har en markedsandel på 44 prosent på OSL.

SAS oppnådde 10,3 millioner reisende i fjor. Veksten var bare på stusslige 1 prosent.  

Selskapet hadde 107 000 flere reisende i fjor, men beholder likevel posisjonen som det i særklasse nest største selskap på Oslo Lufthavn. 

En meget rask vekst sørger også irske Ryanair for. Selskapet kom inn  på Oslo Lufthavn etter at Moss Lufthavn Rygge ble stengt for sivil passasjertrafikk i oktober 2016, og har allerede erobret posisjonen som et av de største flyselskapene på Gardermoen.

Selskapet vokste med 7 prosent i fjor, til nær 429.000 reisende. Det ga en sjetteplass, og det med kun to ruter – til London Stansted og Vilnius.

Til tross for sin raske vekst på Oslo Lufthavn, har Europas klart største flyselskap vendt tommelen ned for ytterligere satsing på Norges hovedflyplass. Årsaken er ifølge Ryanairs tidligere nordiske markedssjef, danske Chris Lundshøj, denne:

– Den norske regjeringens beslutning om å innføre en passasjeravgift har gjort de norske flyplassene mindre konkurransedyktige i forhold til andre luftfartsmarkeder hvor det ikke er en slik skatt, har Lundshøj uttalt til flysmart24.no.

Widerøe er blant de få selskapene som tapte antall passasjerer i fjor. Selskapet opplevde et fall på 3 prosent i forhold til året før.

Slik ser 10 på topp-listen ut for Oslo Lufthavn etter at vi har lagt bak oss 2018:

Norwegian – 12 420 140 reisende

SAS – 10 304 227 reisende

Lufthansa – 719 905 reisende

Widerøe – 451 788 reisende

KLM – 446 500 reisende

Ryanair – 428 735 reisende

Thomas Cook Airlines – 330 639 reisende

British Airways – 288 060 reisende

Finnair – 269 476 reisende

Air France – 233 864 reisende

Kilde: Avinor

To selskaper som også stikker seg fordelaktig ut er finske Finnair og franske Air France. 

Spesielt Air France som ved årsslutt kunne vise til en vekst på formidable 30 prosent. Selskapet opererte sin Oslo – Paris-rute hele året med sitt datterselskap Joon.

Dette selskapet skulle appellere spesielt til unge og hippe mennesker. Nå har imidlertid Air France besluttet å avvikle Joon, og derfor dukker etter hvert de tradisjonelle Air France-maskinene opp på Gardermoen for å erstatte Joon.

Finnair hadde også en solid prosentvis pluss. Selskapet trekker stadig flere nordmenn til sine mange Asia-fly. I likhet med Air France byttet Finnair til større fly med flere seter i fjor, noe som også forklarer den pene veksten.

Lik flysmart24.no på Facebook