Vil ha slutt på metode som dekker over flyforsinkelser

I takt med den økende konkurransen har punktligheten blitt en viktig konkurransefaktor for flyselskapene. Foto: Knut-Erik Mikalsen,

Norwegian og SAS slåss hver eneste måned om å være det mest punktlige flyselskapet, men presenterer sine punktlighetstall på helt forskjellig grunnlag. Forbrukerrådet vi ha slutt på metoden Norwegian bruker og som det mener skjuler forsinkelser.

Et enkel grep kan nemlig dekke over problemene hvis man plages av forsinkelser.

Norwegian regner sin punktlighet i forhold til avgang, mens SAS regner sin punktlighet i forhold til landingstidspunktet. Begge metodene er i bruk i luftfarten. Forskjellen kan imidlertid gi store utslag, og spesielt på tider av året der været spiller en rolle for gjennomføringen av flyvingene.

Norwegian avviser at de forsøker å pynte på tallene sine:

– Det er helt vanlig i bransjen å definere punktlighet fra flyet forlater gate. Avinor offentliggjør både avgang- ang ankomstpunktlighet. Avgangspunktlighet innenfor 15 minutter er den offisielle måten vi børsrapporterer punktlighet på, sier talsperson for Norwegian, Astrid Mannion-Gibson, til flysmart24.no.

Metoden selskaper bruker gjør at Norwegian i sine månedlige trafikktall for januar, for eksempel, kan skrive at punktligheten var på 79,8 prosent – opp 7,4 prosentpoeng fra samme måned i fjor.

Det fins en analysekilde som i internasjonal luftfart så å si betraktes som en fasit for punktlighet. Den heter flightstats.com og analyserer millioner av flyavganger kloden rundt hver eneste måned.

Der legger man imidlertid ankomst-tidspunktet til grunn.

Der har Norwegian Air Shuttle en punktlighet på bare 70,98 prosent i januar, nesten 10 prosentpoeng dårligere enn det selskapet oppgir i sin januar-melding. Statistikken fra Flightstats viser at tre av ti fly var forsinket denne måneden.

For desember oppgir selskapet en punktlighet på 75 prosent, mens Flightstas opererer med 68 prosent. I november er forskjellen ikke riktig så stor: Norwegian sier 82,5 prosent mens Flightstats sier 79,9 prosent.

Hos SAS er det ankomst-tidspunktet (punctuality arrival, red.anm.) som gjelder og som børsnoteres. Dette forklarer informasjonssjef Knut Morten Johansen slik:

– Det er tidspunktet for ankomst som er viktigst for de reisende. Om vi blir forsinket ved avgang, ved at det oppstår forhold som gjør at vi forlater terminalen senere enn oppsatt, kan pilotene klare å ta inn igjen dette slik at vi lander på tid. Tidspunkt for ankomst er derfor det tallet vi tror betyr mest for våre passasjerer, sier Johansen til flysmart24.no.

På flightstats januar-statistikk får SAS en punktlighet på 77,7 prosent.

Hos Forbrukerrådet er holdningen klar:

Pia C. Høst. Foto: Forbrulerrådet

Rådet ønsker at ankomst-tidspunktet skal være avgjørende for hvor god punktlighet et flyselskap har. Rådet kaller metoden med å bruke avgangstidspunktet som «bortforklaring.»

– Når folk skal velge flyselskap spiller blant annet punktlighet inn, og da er det ankomst som betyr noe. Når noen reklamerer med punktlighet så bør man sjekke hva de mener med det, før man velger selskap. Vi mener at flyselskapene skal være tydelige i markedsføringen sin, og hvis markedsføringen kan sies å være villedende er dette en sak for Forbrukertilsynet, sier leder for Forbrukerrådets avdeling for kommunikasjon og digitale tjenester, Pia C. Høst, til flysmart24.no.

Uansett metode, så gjelder det en 15-minutters regel som verdens flyselskaper har valgt å bruke. Den tilsier at et fly kan være inntil et kvarter forsinket, men i statistikkene vil de likevel bli ansett for å være i rute.