Flyproblemer – slik kan reiseforsikringen hjelpe deg

Er du på reise og rammet av Norwegian-problemene, kan du få hjelp av reiseforsikringen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian-problemene rammer flere tusen passasjerer onsdag. Oppholder du deg på reise og ordner nye billetter hjem vil du kunne få hjelp hvis du har en reiseforsikring.

– Det er viktig å vite at reiseforsikring dekker de som var på reise da flyene ble satt på bakken. Hvis du skal på reise, må du kontakte flyselskapet og få hjelp fra dem, opplyser informasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring, Sigmund Clementz, til flysmart24.no.

Hos Norwegian jobber man på høygir for å løse reiseutfordringene som har oppstått etter at selskapet ble tvunget til å sette alle sine Boeing 737 MAX 8-fly på bakken tirsdag ettermiddag. Det rammer mange:

– Flyvninger blir slått sammen, flyflåten blir omdisponert og passasjerer blir booket om til andre avganger, opplyser selskapet onsdag morgen.

For de som er på reise og skal hjem har selskapet plikt til å ordne opp. Det vil si skaffe nye billetter hjem, og sørge for hotell og mat for de som må vente på å nytt fly hjem. Også de som skal ut og reise har krav på nye billetter fra Norwegian, men kan regne med å få avgangen flyttet.

– Passasjerer som er berørt, blir kontaktet direkte vi SMS. Det er viktig at alle andre passasjerer forholder seg som normalt. Vi slår sammen flygninger som betyr at de aller fleste som blir berørt får ny avgangstid samme dag. For detaljer om enkeltflygninger oppfordrer vi til å sjekke «Er flyet i rute» på våre nettsider, skriver selskapet i meldingen onsdag morgen.

Hos Europeiske sier Clementz:

– Flyselskapet er ansvarlig for å hjelpe deg med det praktiske hvis flyet blir forsinket eller kansellert. Derfor må du kontakte flyselskapet ditt og få hjelp med ombooking og nye billetter. Dette gjelder også overnattingsutgifter, hvis du skulle være så uheldig å ikke komme videre, sier han.

Men er reiseforsikringen uten verdi hvis man blir rammet av flytrøbbel, slik som med Norwegian?

Nei, det er hjelp å få, svarer Clementz:

– Passasjeren har krav på ny billett eller pengene igjen fra flyselskapet. Hvis du velger å få pengene igjen og må betale mer enn billettprisen for annen reise hjem, dekker vi mellomlegget med inntil 3000 kroner per person. I tillegg dekker vi rimelig overnatting hvis det er nødvendig. Jeg vil oppfordre folk til å ta kontakt med oss hvis det er behov for overnatting i forbindelse med ny billett, sier han.

Befinner du deg på reise og mister en eller flere flystrekninger før du er hjemme, er det også hjelp i en forsikring:

-Hvis kansellering eller forsinkelse medfører at du mister videre reise med et annet flyselskap, dekker reiseforsikringen din overnatting og nye billetter. Det kaller vi innhenting. Husk bare å sikre deg kvitteringer for utgiftene, sier Clementz som minner om at utgifter til mat ikke er dekket.

PS: Du som lurer på om Norwegian-problemene kan kvalifisere for erstatning etter EU-reglene er det bare ett råd: Glem det! Dette er en situasjon utenfor flyselskapets kontroll, og dermed unntatt for erstatning.