Norwegian setter alle MAX 8-fly på bakken

Norwegian bruker flytypen Boeing 737 MAX 8 bl.a. fast på ruten mellom Oslo og Gran Canaria Foto: Norwegian

Norwegian innstiller all bruk av Boeing 737 MAX 8-fly. Selskapet har 18 fly av denne typen.

Dette skjer like etter at britiske luftfartsmyndigheter tirsdag ettermiddag bestemte seg for å stenge luftrommet for flytypen. Bakgrunnen er flystyrten i Etiopia søndag der 157 mennesker mistet livet, og i Indonesia i oktober. Fra før av har en rekke land enten satt flytypen på bakken eller stengt luftrommet for den.

Norwegian har nå lagt ut denne meldingen på sine nettsider:

«Etter anbefalinger fra europeiske luftfartsmyndigheter har Norwegian valgt å sette sine 18 Boeing 737 MAX 8 på bakken inntil videre. Selskapet er i tett dialog med luftfartsmyndighetene og Boeing, og følger deres anbefalinger og instrukser. Norwegian vil gjøre sitt ytterste for å ivareta kunder som blir berørt.

– Norwegian har valgt å sette våre Boeing 737 MAX 8 på bakken inntil videre etter anbefaling fra flere luftfartsmyndigheter. Når luftfartsmyndighetene gir råd om dette følger vi naturligvis deres anbefaling. Vi beklager til passasjerer som blir berørt av dette, men sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først, sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer.

Norwegian har mer enn 110 Boeing 737-800 i flåten. Disse vil ikke bli berørt. Det blir heller ikke selskapets Dreamlinere.

Norwegian vil gjøre sitt ytterste for å ivareta kunder som blir berørt og jobber nå med å omdisponere flyflåten for å begrense konsekvensene.», heter det i meldingen.

For Norwegian er dette en dramatisk utvikling, og en tøff situasjon å håndtere i tillegg til selskapets stadig utfordrende økonomi.

Selskapet må nå gå i gang med å finne alternativ flykapasitet for å fylle behovet etter MAX 8-flyene.

For Norwegian var det stadig vanskeligere å operere sine fly mens andre selskaper satte sine på bakken.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Dette flyet er tirsdag ettermiddag på vei fra Oslo til Las Palmas. Når det ankommer Gran Canaria vil det bli satt på bakken. Foto: Skjermdump/Flightradar24.

Stadig flere land har satt  stopp for MAX 8-fly på etter den siste ulykken søndag der et fly fra Ethiopian Airlines styrtet. Dette skjedde bare noen måneder etter at et annet fly av denne typen tilhørende Lion Air i Indonesia hadde styrtet, også det like etter avgang.

Først ute med å kreve flyene på bakken var luftfartsmyndighetene i Kina, Etiopia, Indonesia. Så fulgte Singapore tirsdag, og nå har også Australia og Storbritannia forbudt flytypen brukt i landets luftrom.

De to ulykkene med den nye flytypen Boeing 737 MAX 8 har skapt uro hos mange reisende. Ikke minst hos Norwegian som har 18 fly av denne typen i trafikk.

På selskapets Facebook-side kom frykten for å fly med MAX 8 tydelig til uttrykk. En rekke passasjerer ville vite om deres neste flytur skulle gå med MAX 8-flyene etter at to fly fra henholdsvis Lion Air og Ethiopian Airlines har styret med få måneders mellomrom.

Selskapet har brukt MAX 8-flyet fast på flere ruter fra Norge, bl.a. på ruten fra Oslo til Dubai. Dette fordi Norwegians kortdistansefly Boeing 737-800 ikke kan fly så langt uten å måtte mellomlande for å fylle drivstoff.

Dessuten bruker Norwegian flytypen på ruten fra Bergen til Stewart-flyplassen utenfor New York. Her brukes flytypen av samme årsak som på Dubai-ruten.

I tillegg har flytypen ifølge Flightradar24.com vært brukt, og også satt opp på nye avganger, på bl.a. disse rutene fra Oslo Lufthavn – til Helsingfors, Paris Charles de Gaulle, Antalya, Milano, Gran Canaria og Madeira.

Flyet har vært brukt på sporadiske flyvninger også til London Gatwick og Dublin.

Det amerikanske luftfartstilsynet FAA krevde mandag kveld at Boeing så snart som mulig endrer programvaren som skal motvirke at flyet steiler, men mener ikke at situasjonen er så kritisk at flyene bør settes på bakken.

Usikkerheten rundt MAX 8-flyene har spredt seg etter ulykken med et til tilhørede Ethiopian Airlines sist søndag. Flyet styrtet like etter avgang etter at piloten hadde meldt om problemer, og at han ville returnere til flyplassen i Addis Abeba.

Likheten med en ulykke i Indonesia oktober i fjor, med flyselskapet Lion Air, er stor. Også dette flyet, av samme flytype, styrtet like etter avgang etter at piloten hadde meldt om problemer.

Lik flysmart24.no på Facebook