Mange Norwegian-kunder kritisk til ulykkesflytypen

Norwegian bruker flytypen Boeing 737 MAX 8 bl.a. fast på ruten mellom Oslo og Gran Canaria Foto: Norwegian

Norwegian-passasjerer har nå begynt å stille spørsmål rundt selskapets bruk av Boeing 737 MAX 8-fly, flytypen som styrtet i Etiopia søndag. I Norges Flygerforbund tror man ikke at flytypen vil bli satt på bakken.

På Facebook-siden har de første innleggene nå kommet rundt ulykkesflytypen. Norwegian har 15 fly av samme type som styrtet søndag. Det tilhørte Etiopian Airlines. Norwegian bruker flytypen bl.a. fast på ruten mellom Oslo og Dubai, og ruten fra Bergen til Stewart-flyplassen utenfor New York.

På fem måneder har to fly av denne splitter nye flytypen styrtet. Før søndagens ulykke havarerte også et fly av samme type i Javahavet i oktober i fjor. Flyet tilhørte selskapet Lion Air og styrtet, i likhet med flyet fra Ethiopian Airlines, like etter avgang. Også den gang omkom alle om bord.

Hos Norwegian har passasjerer nå begynt å stille spørsmål rundt sikkerheten med den aktuelle flytypen, som selskapet har 18 stykker av.

På selskapets Facebook-side spør en innsender  om «hvordan deres flyvninger av B73M blir berørt av de to uheldige hendelsene med Lion og Ethiopian? Kommer dere til å sette flyene på bakken, eller blir de værende i trafikk?» spør mannen.

Svaret fra Norwegians kundesenter at selskapet samarbeider tett med flyfabrikken Boeing og myndighetene rundt sikkerheten, får en annen innsender til å reagere slik:

«Dersom passasjerenes sikkerhet hadde vært topp prioritet hadde dere fulgt etter noen av de mest sikre flyselskapene, så det du skriver er ikke sant. Ethiopian, Cayman Airways og China har jo alle stoppet flyvninger med denne maskinen,» skriver vedkommende.

En annen innsender vil rett og slett vite om selskapet nå setter sine MAX 8-fly på bakken, slik det blir gjort i Kina og Etiopia. En tredje vil vite om at det mulig å se på Norwegians bookingsider hvordan kundene kan se hvilke ruter som blir fløyet av MAX 8-flyene.

– Om sikkerhet virkelig var topp prioritet, hadde dere satt de maskinene på bakken! To ulykker på seks måneder er hårreisende! Andre selskap har gjort det!, skriver en.

Etter ulykken søndag sendte Norwegian ut en uttalelse fra selskapets flygesjef Tomas Hesthammer om at alle Norwegians fly av den aktuelle type flyr som normalt.

-Vi er, som alltid, i tett dialog med Boeing og forholder oss til deres anbefalinger. Sikkerheten til våre passasjerer kommer alltid først, skrev Hestgammer i meddelelsen.

Denne vurderingen gjelder fremdeles mandag morgen.

Jo Bjørn Skatval. Foto: Privat

Lederen for sikkerhetskomiteen i Norges Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, tror ikke det blir aktuelt med en global anbefaling om å sette flytypen på bakken.

– At enkelte operatører og luftfartsmyndigheter setter modeller på bakken vil være basert på selvstendige vurderinger eller politisk press. Det vil da som oftest være tiltak som ikke påvirker den generelle avviklingen av trafikken, skriver Skatval i en epost til flysmary24.no mandag morgen.

Han skriver videre at «utstrakt trening på MAX-prosedyrer skal være iverksatt og gjennomført hos alle operatører.»

Han opplyser at en generell ordre om å sette alle fly av Boeing 737 MAX 8-flyene på bakken eventuelt vil komme fra flyfabrikken Boeing eller fra de amerikanske luftfartsmyndigheter, Federal Aviation Administration, som har godkjent flytypen.

Skatval påpeker at det er likhetstrekk mellom de to ulykkene.

– Ja, begge flyene havarerte noen minutter etter avgang. I Indonesia var det problemer med flyets stabilitet på grunn av et automatisk system som feilfunksjonerte. Flyselskapene var etter vår mening ikke tilstrekkelig informert om dette systemet og eventuelle tilhørende nødprosedyrer. Havarikommisjonen vil nå undersøke flyets deler og flyets datarecordere for å se om de kan finne ledetråder til ulykkesårsaken, sier Skatval.

Hos Berg-Hansen reisebyrå har man ikke merket spesielt mange avbestillinger med Norwegian, men kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed sier at reisende har ønsket å bli flyttet til avganger der MAX-flyet ikke blir brukt.