Drar inn 6 milliarder på bagasje, mat og gebyrer

Norwegian tar inn milliarder av kroner på bagasje, mat og gebyrer. Foto: Norwegian

Det å få flere til å dra kredittkortet for å kjøpe bagasje, mat og underholdning om bord blir en stadig viktigere inntektskilde for flyselskapene.  I fjor sopte Norwegian inn over 6 milliarder kroner på dette tilleggssalget.

Nå øker selskapet igjen denne satsingen, og kommer med nye produkter og tjenester som skal lokke kundene til å åpne pengeboken enda oftere.

Dette er livsnødvendige inntekter. Kampen om passasjerene handler om å være billigst i prissammenligningen med de andre aktørene. Billettprisen skrelles for alt annet enn selve transporten for å fremstå som lavest. Derfor må flyselskapene hente inn igjen det de taper i form av salg av ulike tilleggstjenester.

I Norwegians kamp for å overleve omorganiserer selskapet salgsarbeidet i en felles avdeling.

Den nye sjefen for dette arbeidet, Kurt Simonsen, leger ikke skjul på at det skal satses mer på å få opp pengebruken hos passasjerene også når de har kommet inn i flyet:

– Vi styrker salget og tilbyr nye produkter om bord. Målet vårt er selvsagt å få enda flere fornøyde kunder i Norwegian, og her ser vi både synergier og en rekke områder hvor vi kan effektivisere, sier han.

Dette, som hos flyselskapene kalles «ancillary revenue», dreier det seg om salg av bagasje, seter, prioritert ombordstigning, mat og drikke om bord, i tillegg til gebyrer.

I Norwegians regnskap for 2018 var omsetningen per passasjer på 169 kroner i siste kvartal, opp fra 153 fra samme kvartal året før. For fjoråret som helhet tok Bjørn Kjos & Co inn 6,2 milliarder kroner. Det er en økning på 30 prosent fra året før, og utgjør rundt 15 prosent av selskapets samlede inntekter.

Målet er å komme opp på 20 prosent, og det er derfor et stykke igjen før selskapet når sitt mål.

Det er bare i ett marked denne inntekten ikke øker, og det er Sverige. Mens selskapet øker salget av tilleggstjenester i alle andre av de store markedene holder folk i nabolandet på pengeboken. Der er omsetningen den samme som i fjor.

Norwegian og andre flyselskaper leter i alle kriker og kroker etter nye tilbud de tror passasjerene kan være villig til å betale for.

Presseansvarlig Andreas Hjørnholm vil overfor flysmart24.no ikke røpe for mye om hvilke nye produkter Norwegian nå satser på å lansere for å øke ombordsalget, men lover at det skal komme nyheter fremover:

– Vi arbeider hele tiden med å forbedre tilbudet av produkter og service om bord, så vi også fremover leverer gode kundeopplevelser. For eksempel offentliggjorde vi nylig våre planer  om å installere høyhastighets-wifi om bord på hele flåten. Andre og nye tilbud vil bli annonsert fortløpende, sier Hjørnholm.

Det er det norske, amerikanske og spanske markedet som står for størstedelen av inntektene på dette området.

I Norge tok Norwegian inn 1,9 milliarder kroner i fjor på ekstrasalget, men USA kommer ikke langt etter med 1,7 milliarder. På tredjeplass kommer Spania med 1,3 milliarder kroner.

At det ikke er likegyldig for lavprisselskapene at du kjøper tilleggstjenester, viser det faktum at den globale omsetningen for disse produktene utgjorde svimlende 65 milliarder dollar i fjor.

Det tilsvarer 557 milliarder norske kroner. Dette er mer enn en dobling av disse inntektene de seneste fem årene. I 2014 var inntekter fra bagasje, sete, mat og alt annet som reisende nå må kjøpe ekstra på 28 milliarder dollar.