Susan er en av 57 kvinner som har denne jobben

Susan Østberg skryter jobben som pilot i SAS opp i skyene og mener flere jenter bør velge denne karriereveien. Foto: Anette Skutevik

Luftfarten har tradisjonelt sett vært svært mannsdominert – i cockpit. Nå er denne situasjonen i ferd med å endre seg. Susan Østberg skryter jobben sin opp i skyene!

Hun er én av til sammen 57 kvinnelige piloter i SAS, og synes dette er en utdannelse langt flere jenter burde ta.

– Det å jobbe som pilot er et fantastisk yrke. Man flyr til nye destinasjoner med varierende værforhold som krever god planlegging. Og så har vi verdens beste utsikt fra kontoret – for eksempel fjorder og fjell og nordlys, for å nevne noe, sier hun til flysmart24.no.

Fremdeles er mennene i kraftig dominans blant flyverne i selskapet, andelen kvinner utgjør bare 5 prosent. Men dette tallet har SAS ambisjoner om å øke kraftig de kommende årene, og utviklingen har i enkelte tilfeller allerede snudd opp ned på en tradisjonell kjønnsdeling når det gjelder jobbene.

-Vi ser en gledelig utvikling blant de som i dag velger å utdanne seg til pilotyrket. Kvinneandelen er klart økende, og det ser vi i søkermassen til vårt flyselskap, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

Han sier at det ikke lenger hører med til sjeldenhetene at det kun er kvinnelig mannskap om bord i et SAS fly.

– Den tradisjonelle kombinasjonen med kun kvinner i kabinen og menn i cockpit er fortsatt det som er mest vanlig. Vi ser imidlertid nå stadig oftere at flygninger betjenes av kvinnelige piloter, sammen med en kabinbesetning bestående av bare menn, sier Johansen som mener en bedre kjønnsbalanse også er en styrke for arbeidsmiljøet om bord.

Susan Østberg tror en av årsakene til at det ennå er få kvinnelige piloter er inntrykket av at det er så vanskelig å komme inn på flyskolen, og dessuten at det er dyrt å utdanne seg og vanskelig å få jobb etterpå:

-Det er jo også en del reising, man er mye borte fra familie og venner i perioder, vedgår hun.

-Det er nok mange kvinner som prioriterer familie framfor karriere. Jeg har selv en datter på 3 år og selvfølgelig er det trist å dra og være borte 3-4 dager i strekk. Til gjengjeld har jeg fri mange dager på rad, og da har jeg for eksempel muligheten til å holde henne hjemme fra barnehagen. Hun syns det er helt topp når vi kan være sammen og kose oss på en helt vanlig hverdag. Det er altså fullt mulig å få til både familie og karriere med en jobb som pilot, forsikrer Østberg.

Et av de få steder for pilotutdanning i Norge er Pilot Flight Acadamy på Sandefjord Lufthavn. Sjefen for skolen, Frode Granlund, sier at det har vært en gledelig utvikling når det gjelder antall kvinnelige søkere.

– I det kullet som ble tatt opp i fjor, var det 10 prosent kvinner. Der er all time high, og veldig oppmuntrende. Dette kan bety at det begynner å løsne nå og der flere kvinner vil jobbe i cockpit på store passasjerfly. Det er virkelig på tide at jentene melder seg, sier Granlund til flysmart24.no.

Han vedgår at det ikke alltid har vært en positiv holdning til kvinnelige piloter blant de som har ansvaret for å rekruttere piloter i flyselskapene, og at dette kan ha virket negativt inn på interessen blant jenter til å bli flygere.

– Kvinner i cockpit er et positivt innslag i pilotmiljøet, og en bedre kjønnsbalanse kan medvirke til å fjerne en av de siste mannsbastionene vi har igjen i norsk arbeidsliv. Mange jenter, som har vært interessert i å bli flyger, har kontaktet meg og sagt at de tror at turnusen for piloter vanskelig kan kombineres med familieliv. Til det sier jeg alltid at flygere har så å si de samme turnusene som de som jobber i kabinen og som lever et normalt familieliv. Så derfor ber jeg dem tenke over om de ikke heller vil sitte foran i flyet og tjene tre ganger mer, sier Granlund.

Hos Norwegian er det 130 kvinnelige flygere, og dette utgjør fire prosent av det totale antallet piloter.

-Vi er opptatt av mangfold og håper at enda flere kvinnelige piloter vil fly for Norwegian fremover, sier talsperson Astrid Mannion-Gibson i Norwegian.

For Susan Østberg har yrkesvalget vært en lykke:

– Jeg syns arbeidsmiljøet er fantastisk godt og man blir kjent med nye mennesker hver dag. Som regel flyr man med forskjellige kapteiner hver gang man er på jobb, men det føles ut som om man har kjent hverandre lenge. Samarbeidet er bra fordi vi har gode rutiner. Om den som sitter ved siden av er mann eller kvinne merker man egentlig veldig lite til, siden jobben er veldig standardisert. Vi er også helt likestilt når det gjelder lønn og karrieremuligheter, sier hun.