Oslo Lufthavn er godt i gang med å bygge ut flyplassen for å utvide arealet for å handtere den økende trafikken fra landene utenfor Schengen. Flyplassen skal kunne ta flere store fly, og gi nordmenn tilbud om nye langdistanseruter.
Nå har sjefen for flyselskapet Emirates i Norge, Terje Grue, sett på flyprogrammet i sommermånedene, og det vekker bekymring:
– Det kan komme til å bli veldig trangt om plassen for de som ankommer fra og reiser til land utenfor Schengen. Mange fly vil komme og forlate samtidig på dagen, og med stor trafikk og begrenset plass er jeg redd det kommer til å lukte mye svette der oppe, sier Grue.
Han tror et godt råd til de som skal reise utenfor EU-landene denne sommeren er å møte opp tidligere enn normalt.
– Her kan det fort også bli køer i passkontrollen. Det har vi erfart fra tidligere år, sier Grue.
Situasjonen som kan gjøre det trangt for passasjerene på non Schengen-terminalen er denne:
Selskaper med store fly – Emirates, Qatar Airways og Thai Airways – ankommer samtidig om morgenen, og går med ikke langt mellomrom utpå ettermiddagen. Dessuten har både SAS og Norwegian flere langrute-avganger til USA og Asia med store fly.
I tillegg skal Turkish Airlines og andre ikke Schengen-selskaper som British Airways, Ryanair, Pegasus og charterselskaper som skal til destinasjoner utenfor grensesamarbeidet, også ha plass for sine passasjerer.
Alt dette på en del av flyplassen som har sterkt begrenset areal og sitteplasser.
Grue er ikke bare Norge-sjef for Emirates, men også leder for bransjeforeningen som skal ivareta interessene for utenlandske flyselskaper i Norge, kalt BARIN.
– Vi mener vi har god oversikt over hva som kommer til å skje, og håper at avviklingen i sommer skal gå greit, selv om det blir trangt. For de som reiser er det jo begrenset plass i non-Schengen terminalen og vil nok føles trangt enkelte tider når det skjer en opphopning av avganger, sier Grue og legger til:
– Dette er der jo ikke noe vi får gjort noe med. Vi som driver flyselskap er klar over hvordan dette kommer til å bli, og med vårt medlem i komiteen som forestår utbyggingen sørger vi for å tilrettelegge forholdene så godt det lar seg gjøre. Det virker jo også som om de ansvarlige på Oslo Lufthavn har godt grep om konsekvensene av byggingen, sier Grue.
For ankommende passasjerer er arealet for passkontrollen redusert på grunn av utbyggingen, også her tror Grue det kan komme til å bli trangt om plassen.
Et annet forhold er at det kommer til å bli mer bussing til og fra flyene. Dette fordi tre av gatene på denne terminalen vil være stengt, også det på grunn av utvidelsen.
– Vi får trøste oss med at vi får lide litt denne sommeren for å få det mye bedre senere. Den nye non-Schengen terminalen kommer til å bli virkelig flott og vi mye bedre plass for både publikum og de som skal jobbe med å avvikle trafikken, sier Grue.
I Avinor vedgår kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud at det vil bli trangere om plassen frem til den pågående utbyggingen er ferdig i 2o22.
– Noe mer bussing må påregnes i sommer, men vi mener vi har planlagt godt og iverksatt effektive tiltak, slik at de reisende skal få en god reiseopplevelse selv om det er litt trangt om plassen frem til non-Schengen-utvidelsen står ferdig i 2022, sier hun til flysmart24.no.
Hun sier at Avinor er i gang med planlegging av sommerens trafikkavvikling og at man planlegger for en best mulig utnyttelse av flyoppstillingsplassene når tre gater er stengt.
– Vi har samtidig fokus på å sikre et effektivt buss-konsept for de flyene som blir fjernparkert. I byggeperioden er tre gater stengt. Gatene var i enden av bygget og er nå erstattet med bussgater som avvikles fra andre steder i bygget. Dette bidrar til bedre spredning av passasjerene i de travleste trafikkperiodene. Stengingen av gatene har videre frigitt arealer som er brukt til å forbedre serveringstilbud og venteområde i enden av bygget. Venteområdet ved en av de travleste gatene er med dette doblet i størrelse, sier hun.