Flyskatt: Billigere til Hellas – dyrere til nabolandet Tyrkia

De som skal reise til en av sommerens feriefavoritter, Tyrkia, må betale høyeste sats flyskatt. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Den økte norske flyskatten innebærer at de som skal reise på ferie til Tyrkia i sommer skal betale 200 kr i flyavgift. Til nabolandet Hellas blir avgiften senket til 75 kroner. – Dette ødelegger for ferietrafikken til Tyrkia, mener Norge-sjefen for Tyrkias største lavprisselskap.

Fra kommende mandag, 1. april, endrer Norge passasjeravgiften på fly. Til nå har den vært på 84 kroner, uavhengig av reiselengde.

Nå blir den todelt – en lav sats på 75 kroner for grovt sett alle land innenfor EU/EØS, mens den for alle ande reisemål blir på 200 kroner. Det er reisens lengde som skal avgjøre avgiftens størrelse.

Derfor er det også laget en geografisk grense som betyr at alle land med hovedsteder lenger unna enn 2 500 km fra Oslo skal ha høy skatt.

Det rammer et av sommerens antatt mest populære ferieland, Tyrkia, som dermed får økt flyskatt fra dagens 84 kroner til 200 kroner. De som reiser til Alanya, Side eller noen av de andre populære feriemålene langs den tyrkiske riviera skal betale den samme avgiften som de som drar jorden rundt til Australia, eksempelvis.

Dette reagerer Norge-sjefen for Pegasus Airlines, Selim Soyer, kraftig på. Hellas og Tyrkia konkurrerer hardt om de norske turistene. Han mener grensen slår urettferdig ut for Tyrkia:

– Økningen av antall turister fra Norge til Tyrkia denne sommeren blir stor, men den kunne ha blitt enda større om det ikke var for den forhøyede flyskatten. Den rammer Tyrkia på en urettferdig måte. Det er vanskelig å forstå at ikke norske myndigheter oppfatter Tyrkia også som en del av Europa og sørget for lav avgiftssats til landet, sier Selim Soyer til flysmart24.no.

Skattedirektoratet skriver i høringsnotatet for saken at grensen for lav skatt er satt til «land som anses som Europa,» som grovt sett er land innenfor EU/EØS.

Pegasus-sjefen må derfor se på at eksempelvis mange greske reisemål, som ligger tett inntil Tyrkia, får lav sats mens de som skal til Tyrkia blir beskattet med høyeste sats.

– Skatten begrenser også vår satsing på antall avganger fra Norge. I år setter vi opp det samme flyprogrammet som i fjor, fem ukentlige avganger til Istanbul og en dirkete til Antalya. Hadde ikke den høye skattesatsen kommet hadde vi kunnet kjørt et større program med flere billige billetter for nordmenn, sier Soyer.

Også Norwegian har reagert på samme måte som Pegaus, og mener at reglene for hva som faller innenfor «lange ruter» bør justeres slik at ikke passasjerer til Tyrkia, Marokko og Dubai får samme avgiftsbelastning som de som skal til USA og Australia.

– Tyrkia burde behandles særskilt da det ligger inn mot Middelhavet, og destinasjoner som Antalya konkurrerer mot eksempelvis Kypros hvor flytiden er lengre. Hadde man gjort landsspesifikke begrensninger i stedet for avstand til hovedstad, ville man hatt større fleksibilitet til å beskytte noen markeder hvor Norge er tjent med et bedre flytilbud og ikke et dårligere, skriver selskapets kommunikasjonsdirektør, Anne-Sissel Skånvik i høringssvar.

I Finansdepartementet fastholder man imidlertid de satsene som er satt for den økte avgiften.

I en epost til flysmart24.no skriver informasjonsrådgiver Maria Korkunc i departementet:

– Finansdepartementet vurderer for tiden ikke å endre på passasjeravgiftssatsen til Tyrkia. Flyginger til Tyrkia får høy sats fordi den lave satsen ifølge statsbudsjettet 2018-2019 skal gjelde for flyginger til destinasjonsland som har sin hovedstad nærmere enn 2 500 km fra Oslo. Unntakene er alle EØS-land uavhengig av avstand, og en særregel for Russland på grunn av landets størrelse og avstanden til de deler av Russland som ligger øst for Ural, skriver Korkunc.