Tør ikke reise med Norwegians innleide fly

Fordi Norwegian har måttet sette sine Boeing 737 Max 8-fly på bakken, må selskapet leie inn fly fra andre selskaper. Foto: Norwegian

Da Oslo-mannen fikk sms om at Norwegian-flyvingen var satt opp med et fly fra et tyrkisk/nederlandsk flyselskap nektet mannen å fly fordi han ikke stoler på det innleide selskapet. Da han sjekket den aktuelle avgangen hos Norwegian fikk han seg en overraskelse.

Mannen har reist fra Oslo til Portugal, og det var i forbindelse med hjemreisen fra Lisboa neste uke at han fikk sms fra Norwegian.

På grunn av problemene rundt selskapets Boeing 737 Max-8 fly meldte selskapet torsdag kveld at det ville bli satt inn et annet fly for å frakte han og resten av passasjerene hjem til Norge. Norwegian sier at noen velger å ikke reise når de får beskjed om at de skal reise med innleiefly.

Oslo-mannen fikk beskjed om at han i stedet for Norwegian skulle reise med et selskapet som heter Corendon Dutch Airlines.

Det var fullstendig ukjent for Oslo-mannen:

– Nei, jeg har aldri hørt om dette selskapet, og ønsker ikke å fly med det. Derfor har jeg ombestilt billetten slik at jeg får reise hjem fra Faro i stedet, og det med Norwegians egne fly. Da jeg sjekket opp dette selskapet viste det seg at det er tyrkisk/nederlandsk og har tre fly. Nei takk, sier Oslo-mannen til flysmart24.no.

Stor var derfor overraskelsen da han, etter å ha fått sms’en fra Norwegian om at et nytt flyselskap var satt inn på flyvingen hans, sjekket opp den aktuelle avgangen på flyselskapets lavpriskalender.

-Her viser det seg at Norwegian fortsatt selger billetter på denne avgangen som om de var de selv som skal fly den. «Flys av Norwegian Air Shuttle» står det. Det er jo ikke annet enn en ren bløff, sier mannen og legger til:

– Det kan virker som om de ikke ønsker å informere andre om dette enn de passasjerene som jo uansett vil oppdage at flyet ikke tilhører Norwegian, sier mannen.

Han er skeptisk til Norwegians løsning i dette tilfellet, og tilbudet om å skulle fly et flyselskap uten den kvalitet og service som han har betalt for hos Norwegian.

Talsperson Astrid Mannion-Gibson hos Norwegian sier at de som ikke vil reise med innleide fly vil få tilbud om å få pengene tilbake.

– De fleste benytter seg av det nye tilbudet da det viktigste for dem er å komme seg til destinasjonen sin. Sikkerheten har alltid høyeste prioritet hos Norwegian, dette gjelder selvfølgelig også ved innleie: Flyselskapene vi bruker er godkjent av europeiske og norske luftfartsmyndigheter, sier hun.

Hun sier at kundene blir opplyst i bestillingsprosessen dersom flyvningen opereres av et annet flyselskap.

– Enkelte ad hoc flyvninger, slik som denne spesifikke flyvningen, har ikke blitt endret på nettsidene våre. Men alle passasjerer vil få beskjed om dette via sms, sier Mannion-Gibson.