Er Norwegian-beklagelsen et smart salgs-fremstøt?

Fikk du også denne eposten fra Norwegian mandag? Det har et stort antall andre nordmenn som reiste med Norwegian i fjor også fått. – Minner mest om et salgsfremstøt, mener reise-topp. – Det er det absolutt ikke, sier Norwegian.

Eposten med rabatt-tilbud kom mandag etter at mange lørdag – til sin store overraskelse – fikk en mail fra selskapet som fortalte at nå er den neste flyturen like om hjørnet.

Dette er en vanlig påminnelse selskapet sender ut til sine kunder. Da er den gjerne kombinert med en mulighet for å reservere sete, kjøpe mer bagasje eller bestille servering.

Det var bare en helt grunnleggende feil med innholdet denne gangen:

Reisen det ble henvist til ble foretatt i fjor. Utgiver av Flysmart24.no fikk selv denne mailen som gjaldt en reise fra Oslo til Bardufoss, men den ble foretatt den 26. juli 2018.

På selskapets Facebook-side er noen rasende: – Hva f… er det her for ny markedsføring? Usmakelig, skriver en. En annen tar dette mer humoristisk, siden mailen kommer på en lørdag:

– Nå er dere fulle, Norwegian, gå og legg dere.

Andre, som har kontaktet oss, har fått liknende tilbud på bakgrunn av reise som også ble foretatt for et år siden. De har stilt spørsmålet om dette virkelig er en feil, eller et nytt PR-triks fra Norwegian? Tilbudsmailene fra selskapet kommer tett nå for tiden, der den ene kampanjen avløser den andre.

Årsaken til at mange lurer på om dette er et PR-triks er at det mandag kveld kommer en ny mail fra Norwegian:

Her beklager Norwegian og skriver at de vel ivrige med sommerferien som kommer snart, og hadde sendt en epost som gjaldt en reise i fjor sommer. De tilbød derfor neste billett og en kode som gir «opptil 30 prosent rabatt.» Det skal være et plaster på såret for den usikkerheten dette skapte, skriver selskapet.

Terje Berge er kommersiell direktør for Finn Reise, og en veteran innen reisenæringen.

Han ser ikke bort fra at det hele ikke bare beror på en tabbe hos Norwegian.

– Nei, dette minner mye om et salgsfremstøt. Flyselskapene er jo overivrige etter på fylle setene til sommeren. Rabatten er jo den samme de har brukt i flere andre kampanjer. Det er mange kampanjer nå. Men det kan jo ikke bli stort billigere. Folk burde derfor sikre seg sommerferien nå, for prisene kan fort gå opp, sier Berge til flysmart24.no.

Hor Norwegian fastholder informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen at det ikke dreier seg om et smart salgstriks:

– Vi har dessverre ved en feiltakelse sendt e-post til kunder som reiste med oss i fjor sommer med påminnelse om at man kan forhåndsbestille mat og bagasje før avreise. Vi ble raskt gjort oppmerksomme på feilen og har sendt en beklagelse til de kundene som mottok e-posten. Det er tøff konkurranse i lufta om dagen og det er godt nytt for de reisende, for da blir billettene billigere og valgmulighetene flere, sier Sandaker-Nielsen.

Lik flysmart24.no på Facebook