Europas lengste innenriksrute starter i Europa. Men passasjerene lander ikke før 11 timer senere når den flys non-stop. Da tar flyet bakken på en øy i Det indiske hav.
For en tid tilbake kunne flysmart24.no fortelle om åpningen av verdens lengste innenriksrute: Den går mellom Boston på østkysten av USA og ut i Stillehavet, til Honolulu på Hawaii. Den tar i praksis tett innpå 12 timer.
Da skrev vil også at ruten mellom Oslo og Svalbard er Europas lengste innenriksrute. Det er langt fra tilfelle.
I Europa har vi en nesten like lang innenriksrute som i USA, men til forskjell fra ruten over Nord-Amerika går den over flere kontinent – den strekker seg over både Europa og Afrika.
Artikkelen fortsetter under kartet
Den går fra Frankrikes hovedstad Paris til øya Réunion som ligger 800 km øst for Madagaskar i Det indiske hav.
Dette er en rute det tar 10 timer og 55 minutter å fly fra Europa, mens returen er satt opp til å vare i 11 timer og 15 minutter.
LES OGSÅ: Slik blir verdens lengste passasjerfly – i luften neste år
Øya tilhører Frankrike, og siden flyene tar av og lander i samme land er den for en innenriksrute å regne.
Dette, i motsetning til en annen rute – mellom Paris og Tahiti, som ligger i Stillehavet.
Dette bekrefter sjefen for Air France i Norge, Halvor Gløersen, overfor flysmart24.no:
– Ruten til La Reunion er innenriks, mens Papeete på Tahiti ikke er det. På sistnevnte har vi en mellomlanding i Los Angeles, opplyser Gløersen.
Ruten fra Paris til Tahiti tar 21 timer, inkludert mellomlandingen i California. Det skjer for å fylle drivstoff på den lange flyvingen.
Selv om det kan virke som om man nesten er ved målet når flyet mellomlander i Los Angeles er det langt fra tilfellet. I virkeligheten er det fremdeles en flytid 8 timer før passasjerene lander på sitt endelige mål på Tahiti.
I Norge er den lengste innenriksruten mellom Oslo og Longyearbyen på Svalbard. Den tar tett innpå tre timer å fly non stop.