Dette blir de første rutene for SAS’ nye superfly

I slutten av året kommer det første av i alt åtte nye langdistansefly til SAS av typen Airbus A350. Foto: Airbus

På slutten av året får SAS levert sitt første av i alt åtte splitter nye langdistansefly av typen Airbus A350. Nå er det bestemt hvilke ruter Europas nye superfly skal operere for SAS på.

Det vil bli god anledning for nordmenn å teste det nye flyet. En god nyhet for mange flyinteresserte er det at flyet i desember og januar skal operere daglig på de korte rutene mellom Oslo, Stockholm og København.

Dette for at flygerne og de kabinansatte skal få trent mest mulig på å operere den nye flytypen, før de skal ut på de lange interkontinentale rutene.

Nå kan flysmart24.no fortelle at den 28. januar 2020 skal det nye A350-flyet gjennomføre sin første offisielle langdistanseflyvning i rute. Flyet skal hete «Ingegerd Viking».

Det skjer på en flyving mellom København og Chicago, en av de mest populære SAS-rutene.

Airbus A350 flyene vil ha sin base i København, og flyene skal brukes på syv ruter det første året.

Det gjelder rutene til Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hongkong og San Francisco.

I og med at New York er en av byene flyet skal brukes til, vil det også av kunne bli brukt på ruten fra Oslo Lufthavn til Newark-flyplassen.

– Vi ser frem mot å kunne ønske våre kunder velkommen om bord i verdens mest moderne langdistansefly, sier finansdirektør i SAS, Torbjørn Wist.

Men SAS har ikke tenkt å sette inn flyet kun på eksisterende ruter. Selskapet får etter hvert åtte av flytypen som har lenger rekkevidde enn dagens langdistansefly.

Derfor ser man også på nye rutemuligheter fra Norge, Sverige og Danmark til destinasjoner i Asia, Afrika og Sør-Amerika.

Torbjørn Wist er norsk og finansdirektør i SAS-konsernet og gleder seg til å få A350 i selskapets flåte. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Airbus A350-900 XWB (Ekstra Wide Body), som er typebetegnelsen, har allerede blitt en verdensstjerne i luftfarten og en knallsuksess for flyfabrikken. Flyselskaper kjøper inn dette flyet, på grunn av dets lave drivstoff-forbruk og lange rekkevidde.

For de som allerede har fløyet denne flytypen er ofte førsteinntrykket at selve kabinen virker svært rommelig. Dernest er den svært støysvak, også på plassene bak motorene bak i flyet.

I SAS-utgaven kan flyet ta opptil 300 passasjerer. Flyet får tre serviceklassene: SAS Business (40 plasser), SAS Plus (32 plasser) og SAS Go (228 plasser).

Over 40 selskaper har allerede kjøpt dette nye og mer miljøvennlige langdistanseflyet. Først ute var SAS’ finske konkurrent, Finnair, som fikk sitt første fly levert i 2015. Da sendte selskapet flyet ut på en presentasjons-turné i deler av Europa, Oslo inkludert. Det ble møtt av stort publikum over alt hvor det landet, og nærmest tatt i mot som en popstjerne.

SAS har bestilt åtte fly av denne typen, og de vil bli levert på rekke og rad de nærmeste årene.

SAS sparer ikke på de positive ord når det skal beskrive hva de reisende kan forvente seg når de skal fly A350’en:

«Kabinen som har et meget lavt støynivå, har to midtganger, et optimalisert kabintrykk, mer frisk luft og avansert kontroll av temperatur og fuktighet. For å heve opplevelsen ytterligere er A350 utstyrt med unike SAS-funksjoner som er omhyggelig utviklet basert på tilbakemeldinger fra hyppige SAS reisende. SAS vil kunngjøre i detalj om disse funksjonene senere i løpet av 2019.»

SAS betrakter Airbus A350 som en milepæl i en omfattende fornyelse av SAS-flåten, som etter hvert bare skal bestå av Airbus-fly.

– A350 reduserer CO2-utslippene med cirka 30 prosent, og minsker den utvendige støyen med opptil 40 prosent, sammenlignet med forrige generasjons fly, skriver SAS om sitt nye fly.

A350-flyene er bare en del av en modernisering av kort- og langdistanseflåten som SAS er i gang med. Selskapet har bestilt og får levert 80 nye kortdistansefly av Airbus A320neo,  fem nye Airbus A330 Enhanced, tre nye Airbus A321LR og altså åtte A350 frem til 2023.

– Dette baner vei for SAS’ ambisiøse, men oppnåelige mål om å redusere de totale karbonutslippene med minst 25 prosent innen 2030 – en ambisjon som overgår målene som er satt av IATA, skriver SAS selv i presentasjonen av den nye flytypen.