Den kjente pakketur-ferien er i kraftig endring. Ut med dårlige hoteller, usunn mat og en passiv ferie som stort sett består av et horisontalt opphold i solsengen. Å få brunfarge er ikke lenger viktig.
Dette mener pakkereisearrangøren Ving, som tror fremtidens charter-produkt vil endre seg vesentlig i forhold til i dag.
Landets største pakkereiseselskap støtter seg til konklusjonene i den første, omfattende nordiske ferierapporten og en kundeundersøkelse, som er tatt opp blant 19 000 personer.
– Ferie er så mye mer enn sol og bad, sier sjefen for Ving, Christian Fr. Grønli.
Nye og yngre kundegrupper vil gjøre at også pakketurene til Syden endrer seg, mener Ving og gjør i sin nye ferierapport rede for en de viktigste trendene selskapet mener vil komme i pakkereise-tilbudene fremover:
Hippere hoteller: Kundene stiller større krav til bosted. Designhoteller er et produkt det er økende etterspørsel etter, der gjestene setter krav om høy standard og komfort. Dette skal ifølge Ving gjøre charterferien «hippere.»
Vegetarmat: Restauranten på hotellet forventes å ha en grønn meny, og ikke bare tunge kjøttretter med fet saus. Mate skal gjerne være kortreist, og bestå av mer fisk og skalldyr som kan konkurrere med kjøtt. Flere ønsker vegetariske retter.
Trim og velvære: Folk vil ha en ferie også for sjelen, og ikke bare spa og trim. Ving sier: «Healing not peeling.» Å reflektere over det livet vi lever blir en stadig viktigere del av ferien, mener Ving. Folk vil ha tilbud ikke bare om aktiviteter, men der gjestene kan rette blikket «innover for å ransake oss selv og reflektere over livene våre,» som selskapet skriver i rapporten.
Mer enn Gran Canaria: En stadig økende interesse for reisemål i mellomdistanse-sjiktet. Ingen andre reisemål kan konkurrere med Kanariøyene, men Kapp Verde og Egypt øker. Dessuten er Tyrkia tilbake blant de kortreiste favorittene.
Bærekraft: Miljøhensyn på reisen blir viktigere. Ving mener at pakkereisen er et godt klimatiltak. Fly og holdbarhetssertifiserte hotell med høyt belegg er med på å redusere CO2-utslippene per passasjer, sammenlignet med snittet for vanlige flyselskap.
Dette er blant endringene Ving ser blant sine gjester:
Party og fyll ut: Glem barrunder og sene nattklubb-besøk, mener Ving. Feriefyll er ute, selv blant de helt unge. Kun 3 prosent ser festing som hovedgrunnen til å dra på ferie, viser undersøkelsen.
Nei til sukker: Stadig flere foreldre vil ha sukkerfri og sunn mat og drikke til sine barn. Å fråtse i godterier blir sett på som et dårlig alternativ for de yngste.
Brunfargen blekner: Før var det å komme hjem med så dyp brunfarge som mulig det nesten viktigste med pakketuren. Dette blir mindre viktig. Kun 6 prosent av de spurte i alderen 18-35 oppgir at soling er grunnen til at de reiser. Kokosoljens glansdager er forbi, mener Ving.
Dyrevelferd: Gjestenes engasjement rundt dyrevelferden øker. Sju av 10 oppgir at de er mindre opptatt av å besøke dyreparker.
Lokale utflukter: Sju av 10 i Norden oppgir at det er mindre sannsynlig at de vil besøke en fornøyelsespark, mens sju av ti sier at de er innstilt på å kjøpe utflukter som støtter lokalsamfunnet.
Informasjonssjef Siri Røhr-Staff i Ving sier at disse endringene ikke vil bety at den tradisjonelle pakkereisen forsvinner, men at de ser en klar vekst i etterspørselen etter økt kvalitet på reisen, i alle ledd.
Ving-sjef Grønli påpeker at charterproduktet vil ha et tilbud for alle, og at miljøhensynet skal ligge i bunn for de meste de gjør:
– Vi ønsker de økende kravene som stilles til oss i forhold til bærekraft velkommen, sier Grønli og legger til at undersøkelser har vist at reisen som livsstilforbedring er en stert voksende trend:
– Denne trenden har bare blitt forsterket med årene, i takt med fokuset på bærekraft, nye opplevelser og personlig helse. Ferie skal være godt for både kropp, hjerne og sjel, sier Grønli.