Farvel til «luftens svane» – populær flytype også hos SAS

American Airlines kvitter seg med sine kjente MD-80 fly i løpet av høsten. Foto: American Airlines

Det går mot slutten for en av luftfartshistoriens mest brukte og populære flytyper. Verdens største flyselskap, American Airlines, har nå satt en dato for det som ubønnhørlig blir siste avgang for selskapets MD-80 fly.

Siste tur skjer den 4. september når det siste av selskapets 26 fly av denne typen forlater Dallas i Texas med kurs for Chicago.

Etter dette er flytypen McDonnell Douglas MD-80, en av luftens virkelige arbeidshester, ute av selskapets flåte.

Det skjer etter at MD-80 flyet har vært en sentral flytype i selskapet gjennom flere tiår, og fra 1980-tallet.

Ingen andre flyselskap i verden har hatt flere MD-80 fly enn nettopp American.

Men overfor den generelle moderniseringen av flyene og utvikling av mer kostnadseffektive og miljøvennlige flytyper, har MD-80 måttet gi tapt for lenge siden. Boeing, som etter hvert overtok produksjonen av flyet, monterte sammen det siste flyet i 1999.

I en pressemelding om den forestående utfasingen innrømmer American Airlines at det er med vemod flytypen nå forlater Americans flåte, og blir sendt til lagring i Roswell i New Mexico. Der står fra før av mange utrangerte fly fra selskapet.

Flyene med den lange og slanke flykroppen er velkjent i norsk luftfart. Flyet har hatt flere tilnavn. «The Swan», var ett av dem.

SAS hadde MD-80 flyet i drift helt frem til 2013. Da ble det siste av SAS’ fly av typen tatt ut av trafikk. Selskapet hadde i alt 76 fly av typen.

Flyene var for ulønnsomme for selskapene, med et for stort drivstoff-forbruk. Blant passasjerene var flytypen derimot svær populær. Konfigurasjonen med to seter og tre seter i bredden ga god plass.

En av de store flykjennerne i Norge, Per Julius Helweg, mener MD-80 flyene er noen av de vakreste flyene som har vært produsert.

– Ja, den minner meg om en svane, så kallenavnet er treffende. Jeg har reist med flyet svært mange ganger og også tatt omveier for å få fly med flytypen. Så kom flyet i SAS’ gullalder, de glade 80- 90-årene. Jeg har bare gode minner fra disse reisene, sier Helweg til flysmart24.no.

Helweg sier at MD-80 flyet egentlig er den fornyede utgaven av den populære DC-9.

– Sånn sett har selve skroget nærmest vært uforandret i 54 år etter at den 31 meter korte DC-9eren første gang tok av i 1965. I 1980 lanserte McDonnell Douglas-fabrikken (nå kjøpt opp av Boeing) et femten meter lenger fly med nye motorer og mer moderne cockpit. American Airlines har på det meste benyttet 300 slike MD-maskiner, forteller Helweg.​

De som var så heldige å få sitte foran i flyet kunne nyte en flytur med minimal støy. Begge motorene var plassert helt bak på flykroppen. Desto verre var støyen for de som fikk setene nær motorene, helt bak i kabinen.

Av de skandinaviske rutefly-selskapene er det i dag bare danske DAT som fremdeles har MD-80 flyet i drift. Det ene av to fløy for SAS så sent som i fjor.

Det begynner imidlertid å trekke på årene, det er i dag over 28 år gammelt.

Fremdeles er flyene innom Oslo Lufthavn, i oppdrag for ulike selskaper. Mange synes også det er moro å få fly denne flytypen igjen. Da SAS hadde det ene på innleie i fjor skapte det flere begeistrede kommentar på sosiale medier, fra passasjerer som ga uttrykk for glede over å kunne fly det lange, slanke flyet igjen.

Det danske flyselskapet operer flyet i egen ruteflyvirksomhet, men driver også med utleie av fly til selskaper som mangler flykapasitet.