Prioriterte å få med laksen – satte igjen 50 feriekofferter

Flyet fra Oslo til Gran Canaria ble for tungt lastet på grunn av mange paller med laks. Derfor måtte passasjerenes bagasje settes igjen . Foto: Gaute Næss

Da Norwegians avgang fra Oslo til Gran Canaria viste seg å ha for mye last, valgte selskapet å prioritere å få med flere paller med norsk laks. – To passasjerer og 50 feriekofferter ble stående igjen da flyet tok av, sier passasjer.

Oslo-mannen Gaute Næss var blant de mange som ikke fikk feriebagasjen. Han er opprørt over Norwegians prioritering:

– Hvordan kunne Norwegian gjøre dette? Prioritere laks foran passasjerene, og ødelegge ferien for barn og voksne? Jeg har ennå ikke fått mine tre kofferter. Alle som ikke fikk bagasjen var skuffet og frustrert over Norwegian. Det var en anspent stemning blant passasjerene, forteller Næss til flysmart24.no.

Norwegian bekrefter at bagasje ble satt igjen på den aktuelle avgangen, og hevder at dette skjedde ved en feil. – Innsjekket bagasje skal alltid prioriteres, sier talskvinne Tonje Næss til flysmart24.no.

Hendelsen inntraff lørdag da Norwegian skulle fly glade feriegjester fra Gardermoen til Las Palmas. Gaute Næss så fra vinduet på flyplassen at det ble lastet inn store mengder laks i buken på flyet de skulle med.

– Så bra, tenkte jeg. Bra med norsk lakseeksport, forteller Næss som også knipset et bilde av lastingen.

Men gleden over den norske salgssuksessen ble raskt borte da de kom om bord. De fikk da vite at flyet var blitt alt for tungt. Det var derfor behov for å redusere lasten slik at flyet ikke oversteg høyeste tillate startvekt.

Løsningen ble at 50 kofferter ble lastet av, og to passasjerer ble bedt om å forlate flyet.

Laksen, derimot, ble prioritert foran passasjerene og folks feriebagasje. Kapteinen forklarte situasjonen over høyttaleranlegget, og forsikret at koffertene ville komme med neste fly som skulle lande bare en halv time senere.

Det skjedde ikke.

– Da vi var fremme sjekket vi med Norwegian på stedet og de kunne opplyse at bagasjen slett ikke var på neste fly. Den ville først ankomme to dager senere. Køen var lang og det var mange som måtte fylle ut skjema for manglende bagasje. Dette vil også koste forsikringsselskapene dyrt, forteller Næss.

Han sier at de underveis spurte de kabinansatte hvorfor de prioriterte som de gjorde, og ikke sørget for at passasjerene fikk med seg feriebagasjen som de hadde betalt ekstra for.

– Vi spurte flyvertinnen om hvorfor de ikke kunne ta ut laksen i stedet. Da svarte hun oss at de som sendte laksen hadde betalt dyrt for at den skulle bli med, derfor måtte de ta ut bagasjen, forteller Næss som mandag har fått sms fra Norwegian med opplysninger om at koffertene skal komme samme dag.

Hos Norwegian bekrefter talskvinne Næss at bagasjen ble stående igjen i Oslo:

– Det stemmer at noen av våre passasjerer dessverre opplevde at deres bagasje ikke ble sendt på samme avgang de selv reiste på på lørdag. Det er svært beklagelig og vi har stor forståelse for at dette har skapt frustrasjonen hos de det gjelder, opplyser Næss.

– Årsaken til dette er at flyet hadde for mye total last. Ved nærmere gjennomgang ser vi at det har blitt foretatt en håndteringsfeil som vi vil følge opp videre med vår samarbeidspartner på flyplassen for å sørge for at dette ikke skjer igjen. Innsjekket bagasje skal alltid prioriteres, men det har dessverre ikke skjedd i denne saken. Det beklager vi,  sier hun.

Hun opplyser at den resterende bagasjen ankom Las Palmas sent søndag kveld og er kjørt ut til passasjerene mandag.

Lik flysmart24.no på Facebook