Kritiserer Norwegian etter tilfeldige bagasje-gebyrer

Mange har med seg åpenbart for mye håndbagasje om bord hos Norwegian, uten å bli stanset for overvekt. Dette bildet er tatt på Maltas flyplass Luqa. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Passasjerer er rasende på Norwegian etter at selskapet har innført sjekk av vekt og størrelse på håndbagasje når folk skal gå om bord. Mens noen har blitt straffet økonomisk, har andre i samme kø fått slepe med seg åpenbart for mye bagasje – uten å måtte betale fem øre.

– Dere sugde 15 000 kroner fra 15 – 20 misfornøyde kunder. Det er noe svineri, er blant de rasende reaksjonene som nå ligger på selskapets Facebook-side.

Selskapet forsvarer praksisen, og mener folk må sette seg inn i betingelsene for håndbagasje, og bekrefter at kontrollene er hyppigere nå enn før.

Det er passasjerer som har blitt straffet med et gebyr på 750 kroner i gaten som nå hamrer løs på det norske lavprisselskapet. De har fått gebyr fordi de har blitt tatt med en for tung eller stor håndbagasje når de skulle gå om bord i flyet.

Hos Norwegian er gebyret 750 kroner på reiser til utlandet, og 550 for innlandsreiser.

Norwegian har tidligere i år blitt stanset av kontrollorganet av vekter, Justervesenet, fordi selskapet brukte ulovlige håndholdte vekter for å beregne vekt og skrive ut gebyr.

Nå har selskapet ifølge eget utsagn byttet til godkjente vekter. Og jakten på de som har for mye bagasje har fortsatt.

Mange passasjerer gir uttrykk for at de synes det er greit at selskapet reagerer når grensene for tillatt håndbagasje er overskredet.

De de derimot ikke akseptere er at noen få blir pukket ut og straffet med gebyr på 750 kroner.

Andre slipper unna, selv om de åpenbart også bryter grensene både for vekt og størrelse.

Jan O. Valberg reiste med selskapet for noen dager siden. Han var blant de som ble stanset. Trillekofferten ble testet for størrelse. Resultat: 750 kr fattigere.

– Hjulene på kofferten var årsaken til gebyret. De stakk ca. en cm over maksgrense på kofferten. Ellers var det andre reisende med overvekt og for mange kolli på håndbagasjen som ble stanset. Det som irriterte mest var at passasjerene ble plukket ut vilkårlig. Jeg observerte mange med for stor og for mye bagasje som gikk rett forbi kontroll punktet, skriver Valberg til flysmart24.no.

En som har kommentert Valbergs innlegg, er ikke nådig:

– Svindel og utnyttelse av kundene på det groveste. Opplevde det samme og skal aldri bruke Norwegian igjen, skriver vedkommende.

Også andre reisende reagerer på Norwegians praksis. En annen og rasende reisende skriver:

«Heldigvis min siste tur med dere i dag. Møtte på to mafiamedlemmer ved gaten med en bagasjevekt som skulle ha 750kr!  Fordi vi handlet litt på terminalen og ryggsekken dermed gjorde at totalen ble akkurat for mye. Helt sinnssykt dårlig! Flyr heldigvis SAS hjem,» skriver vedkommende.

En fotokunstner advarer mot Norwegian på sin Facbook-side etter en tur fra Oslo til Frankrike:

«Norwegian er og blir et flyselskap jeg forsøker å unngå. På Gardermoen i dag hadde de vakter som passet på at folk hadde 10 kg håndbagasje. Jeg hadde 13 kg inkludert fotoutstyr og comp som ikke kan sendes i to kolli. Sporenstreks tilbake og 750 blanke norske kroner fattigere for innsjekking av ett kolli. Fair enough. Tilbake i køen blir en herre foran meg tatt med 12,8 kg på vekten. Og han ble sluppet rett forbi – selv etter å ha blitt stanset. Jeg påpekte denne urettferdigheten for betjeningen med egen skinnende kvittering i hånd. Svaret var bare: Trekk på skuldrene, snakk med henne , som igjen, meget brydd, avviste det hele,» skriver vedkommende.

Selskapet på sin side ber de reisende om å sette seg inn i reglene for håndbagasje før flyturen:

– Det er klart og tydelig forklart på våre nettsider hvor mye håndbagasje det er lov å ha med seg om bord, sier talsperson for Norwegian, Tonje Næss, til flysmart24.no.

Hun sier også at varer som handles inn på flyplassen, er inkludert i maks-vekten på 10 kilo som hver passasjer kan ta med seg inn i kabinen.

– Vi har helt klare regler for håndbagasje, og de er det viktig at våre passasjerer følger. Vi har jobbet målrettet for å bedre punktligheten vår og som en del i det arbeidet gjør vi hyppigere stikkprøver på håndbagasje. Dette gjør vi for å sikre alle en så god reiseopplevelse som mulig og at flyene går på tid, noe vi vet er viktig for våre passasjerer, sier hun.