Streike-rammede ut mot SAS – får ikke tilbake penger

Det var lange køer på flyplassene under pilotstreiken i SAS i vår. Her fra Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Over to måneder etter at pilotstreiken i SAS var slutt, venter svært mange reisende ennå på oppgjør fra selskapet. SAS lovet å refundere ubrukte flybilletter og dekke kostnadene for de kundene som ble påført ekstrautgifter.

Mange har ventet forgjeves på pengene sine. Nå har det gått over åtte uker.

På SAS’s Facebook-side vrimler det av innlegg fra kunder som ble rammet økonomisk av pilotstreiken som varte fra fredag 26. april til torsdag 2. mai.

Det kommer nye klager hver dag, og spørsmålet til selskapet er det samme: Hvorfor tar det så lang tid å få tilbake pengene selskapet skylder oss?

Hos SAS erkjenner man at situasjonen er fullstendig uholdbar:

– Vi beklager. Vi gjør alt vi kan for at kundene skal få sine billettpenger tilbake og få utbetalt erstatninger, sier informasjonssjef i SAS, Freja Annamatz, til flysmart24.no.

Det er liten trøst for de mange som forlengst har sendt inn sine krav.

Noen har blitt så lei av å vente på pengene at de har kontaktet serviceskrankene på flyplassene for å få pengene. Andre har ringt og chattet med selskapet – uten å få noe svar på når tilbakebetalingen vil skje.

Streiken førte til at titusener måtte avlyse flyreisen de hadde betalt tusenvis av kroner for, og ble lovet rask tilbakebetaling. Andre igjen la ut store summer for SAS for hotell, billetter hos andre selskaper og for andre kostnader de ble påført.

En av innsenderne skriver: – Nå går sommerferien vår mot slutten, og pengene vil hadde spart til ferien er borte på grunn av streiken. Ennå har vi ikke fått noen tilbakebetaling, skriver vedkommende som avslutter: – Når hjemreisen er over har vi reist for siste gang med SAS.

En annen skriver i et innlegg som ble lagt på mandag:

– Ble rammet av streiken deres i starten av mai. Den den 5. mai leverte jeg inn søknad om erstatning. Nå skrive vi 1. juli og ennå har jeg ikke fått noe tilbake. Svindler dere eller skal dere gjøre opp for dere? spør vedkommende i en harmdirrende post.

En skriver at han har prøvd en rekke ganger å få svar på status for sitt krav om tilbakebetaling:

– Jeg har forsøkt ganske mange ganger å få kontakt med SAS for refusjon, men får aldri et godt svar. Jeg har kontaktet serviceskranken på OSL. Får mange forskjellige svar, men ingen ting hjelper, skriver mannen. Også det sist mandag.

Artikkelen fortsetter under bildet

Dette innlegget kom i dag, og er bare ett av svært mange klager på manglende tilbakebetaling fra SAS. (Faksimile fra SAS’ Facebook-side.)

Også andre kunder klager sterkt over at de ikke får svar når de omsider får kontakt med selskapet:

-Hvor lenge kan man vente før man får hjelp av SAS etter streiken? Vi har forsøkt ringe ørten ganger, blir kun henvendt til nettsiden. ABSOLUTT INGEN på kundeservice har kunnet hjelpe oss, skriver en i et innlegg som også ble publisert mandag.

Freja Annamatz hos SAS sier at årsaken til at mange ikke har fått pengene sine, er at streiken var meget omfattende og berørte 370 000 reisende.

– Når det gjelder tilbakebetalinger og erstatning til passasjerer som ble rammet av pilotstreiken, så jobber vi hardt for å kunne hjelpe våre kunder. Dessverre så er behandlingstiden lenger enn vanlig på grunn av den ekstraordinære situasjonen, og det beklager vi, sier Annamatz.

Hun kan ikke si noe konkret om når prosessen vil være avsluttet.

Konflikten oppsto fordi meklingen mellom SAS og pilotene i Norge, Sverige og Danmark brøt sammen på grunn av uenighet om lønn og turnusordning. Streiken omfattet 1 400 piloter og førte til 2 800 avlyste fly.

SAS klarte å finne en løsning for mange reisende, men titusener måtte likevel avlyse reisen og ble lovet rask tilbakebetaling. SAS-sjef Rickard Gustafson har i etterkant beklaget ulempene passasjerene ble påført.

Lik flysmart24.no på Facebook