Da Norwegian-flyet tok av fra flyplassen utenfor Roma, måtte flygerne kort tid etter avgang stenge av den ene motoren. Da hadde deler som regnet ned fra flyet skadet 25 biler og 12 hus på bakken.
Nå har italienske myndigheter levert sin rapport etter den dramatiske hendelsen. Den fant sted etter avgang fra Fiumicino-flyplassen den 10. august. Flyet står ennå på bakken, og skal få nye motorer.
Flyet skulle fra Roma til Los Angeles da hendelsen inntraff, ikke lenge etter avgang.
Saken vakte stor oppmerksomhet fordi Norwegian-flyet, en Boeing 787-8 Dreamliner, også påførte hus og biler på bakken skader.
Ifølge internasjonale flynettsteder «regnet det glovarme deler» ned fra flyet etter avgang.
Etter at flyet hadde snudd i luften og landet kunne folk samle 4 kilo med store biter av flyet på bakken i området sør for flyplassen.
Disse hadde ramlet av som følge av en da uoppdaget skade på dette flyet, knyttet til en av de to Rolls-Royce Trent 1000-motorene.
Granskningen etterpå viser at alt skyldes at to av turbinbladene i den venstre motoren ble skadet.
Det ene bladet hadde fått det som omtales som «en progressiv skade» – et tretthetsbrudd – mens det andre ble smadret som følge av at den første løsnet.
Dette førte ikke bare til skader på motoren, men også på flyets venstre vinge og vingeklaffer, skriver flybladet Flight Global.
I tillegg ble det ifølge bladet også oppdaget overflateskader på selve flykroppen.
Flyet måtte returnere til flyplassen etter bare 25 minutter i luften. Siden den ene motoren måtte slås av som følge av ødeleggelsen, måtte flyet lande med bare én motor. Det var full alarmberedskap på flyplassen da flyet tok bakken igjen.
Mannskapet hadde heller ikke fått sluppet ut nok drivstoff, og den harde landingen førte også til at luften ble presset ut av et av landingshjulene.
Representanter fra flere stater, inkludert Norge, USA, Storbritannia og Tyskland, har deltatt i granskningen av hendelsen med Norwegian-flyet.
Akkurat de aktuelle Rolls Royce- motorene har lenge vært et stort problem for Boeing og flyselskapene. Turbinbladene må skiftes oftere enn planlagt som følge av rustdannelse på dem.
Det aktuelle flyet, som bare skal være seks år gammelt, måtte tas ut av trafikk i lang tid på grunn av skadene.
Luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair sier til flysmart24.no at Norwegian kommer til å kreve å få dekket sine utgifter etter hendelsen hos motorprodusenten:
– Det ligger utenfor Norwegian sin kontroll og tilsvarende tretthetsbrudd har skjedd med Rolls Royce Trent 1000-motorer tidligere. Det kommer nok en regning fra Norwegian til Rolls Royce på denne saken og kostnadene det har medført å ha flyet stående på bakken, sier Elnæs.
Presseansvarlig i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, sier til flysmart24.no at selskapet ikke kan kommentere de økonomiske konsekvensene før de foreligger i neste kvartalsrapport. Dette er av hensyn til at Norwegian er børsnotert.
-To nye motorer er levert til Roma og skal monteres av våre ingeniører som vi har på plass der, sier hun.