De beste SAS-kundene kunne reise 400 ganger gratis til USA

De som reiste mest hos SAS kunne ha 25 millioner bonuspoeng på kontoen. De reiste som regel på business klasse. Foto: SAS

Da flybonus-ordningen i SAS var på sitt mest intense, hadde de med størst beholdning opp mot 25 millioner poeng på kontoen sin.

En slik bonuskonto utgjør en svimlende verdi. Saldoen til de beste SAS-kundene er nok til å kunne reise over 400 ganger tur/retur mellom Oslo og New York og betale alle reisene med bonuspoeng.

– I dag er reglene blitt strengere i bedriftene og vi ser ikke slike summer, sier den bonusansvarlige i SAS i Norge, Geir Lauritzen, til flysmart24.no.

Lauritzen har sett hvilken formidabel vekst Euro Bonus har hatt i det norske markedet siden den ble innført. Han var norsk sjef for Euro Bonus nesten helt siden ordningen startet i 1992.

Nå har han gått av med pensjon og kan gi et lite innblikk i hvordan et av de sterkeste markedsredskapene som fins, har fungert.

Bonus-poeng var inntil starten i 1992 noe helt fremmed i det norske markedet. Det tok imidlertid ikke lang tid før den opprinnelige amerikanske lojalitetsordningen fikk stor utbredelse også i Europa, og hos SAS.

Nå var det plutselig ikke bare reiseopplevelsen som var viktig. Det å få et bestemt antall bonuspoeng for hver reise som man kunne samle opp til en gratisreise etter å ha nådd et visst nivå, var et tilbud som raskt ble populært.

At man, i motsetning til hos Norwegian, i tillegg også kunne oppnå status ble uhyre viktig for mange.

Høyeste nivå er i dag diamant-kortet, som kom for noen år siden og gjorde det å ha gullkort til noe mer alminnelig. Det fins også et Pandion-kort, men det er det kun utvalgte storkunder som får.

Med gull- eller diamantkort får man prioritert behandling i mange situasjoner, i tillegg til gratis inngang på flyplasslounger og adgang til hurtigkøene i sikkerhetskontrollen på lufthavnene.

Geir Lauritzen var sjef for SAS Euro Bonus i Norge i mange år. Foto: Knut-Erik Mikalsen

For noen er det så viktig å opprettholde status som gull- eller diamantkunde at de legger ut på lange reiser til Asia og USA der eneste hensikt er å samle opp så mange poeng at de beholder sin status hos SAS.

LES OGSÅ: Kabinansatt fulgte sikkerhetsregel – fikk sparken av SAS

-Ja, vi har mange som reiser svært mye med oss. De som har hatt flest bonuspoeng oppsamlet hos oss har jo ligget på 20-25 millioner poeng. Da reiser man gjerne et par-tre ganger i måneden interkontinentalt og på kun på business klassen. Der får de flest poeng for hver strekning, sier Lauritzen.

Hva er 25 millioner poeng verdt? For eksempel over 400 ganger tur/retur Oslo – New York i økonomiklasse. Det gir et bilde av verdien poengene har. Eller hvis man reiser kun innlands vil en slik sum være nok til for eksempel 2 500 turer fra Oslo til uansett norsk flyplass, Svalbard inkludert. Man betaler da kun skatter og avgifter.

– For den forretningsreisende er det nok verdien av å kunne reise smidig og effektivt som har størst verdi. Mange poeng har nok forfalt ved tidsfristens utløp uten at de har blitt brukt, sier Lauritzen.

– I dag ser vi at folk har god kontroll på sine poeng. De er påpasselige med å få poengene de har krav på. Det være seg poeng fra flyreiser,  bruk av kredittkort i daglighandel eller fra partere som gir poeng når folk handler hos dem, sier Lauritzen.

LES OGSÅ: Forbyr turistkjøring med hest i varmen – truer med kjempebøter

I dag fins det en liten skog av små og store partnere som gir bonus hvis du kjøper deres produkter. Alt fra restaurantkjeder, brillebutikker, netthandelssteder og forsikringsselskaper.

De som handler hos disse og oppgir sin Euro Bonus-nummer, får et antall ekstrapoeng tilført sin bonuskonto. Disse kan så siden tas ut i form av bonusreiser. Alternativt kan de brukes som betaling for hotellopphold eller eksempelvis leiebil.

Men noen har en reiseaktivitet som er langt større enn andre. Man skal ikke mange år tilbake før noen få i Skandinavia kunne opparbeide seg riktig så fete bonuskontoer:

Han mener poengene har stor verdi også for de som har et mer normalt reisemønster:

– En av de mest gunstige måtene å bruke poeng på er for eksempel å reise Oslo til Nord-Norge, for ikke å si til Svalbard. Da får man mye verdi for poengene. Kan man reise når vi har våre kampanjer med halv poengpris for reisene, er jo verdien atskillig større, sier Lauritzen.

Utfordringen som Lauritzen ser er det økende behovet hos medlemmene å finne ledige seter når kundene ønsker å reise:

– Det er svært viktig at medlemmene føler at de an bruke poengene når de ønsker å reise, ellers vil det vokse frem en misnøye som vi ikke ønsker. Derfor ser vi hele tiden på muligheten for å fylle på med flere bonusseter så sant vi ser at dette er mulig, sier han.