Flytrøbbel vil sende billettprisene til værs neste år

Regn med høyere billettpriser på fly neste år, mener flyanalytiker. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Prisene på flybilletter vil øke neste år. Det mener flyanalytiker som tror lavprisselskapene vil føre an og trekke de andre flyselskapene med seg i et nytt prishopp.

Europas nest største flyselskap, britiske EasyJet, har allerede varslet at det kommer til å dempe veksten neste år. Det samme vil flere andre flyselskaper bli tvunget til å gjøre.

EasyJet legger ikke skjul på at dette skjer fordi de håper å få bedre betalt for billettene.

Dette tror flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair vil ha smitteeffekt overfor de andre lavprisselskapene. Resultatet blir at flybillettene blir dyrere hos alle, etter mange år med hardt press på billettprisene. Det har ført til god tilgang på de billigste billettene, og prisfest for de reisende.

Den tid er over nå, mener analytikeren:

– Det er i utgangspunktet en oppside for lavprisselskaper som EasyJet, Norwegian, Wizz Air, Ryanair og andre. Etterspørselen etter flyseter i Europa ikke er forventet å avta. Dermed gir det flyselskapene en god mulighet til å ta ut en høyere gjennomsnitt pris på flybillettene, mener Elnæs.

Elnæs mener at prisene kan komme til å øke mest inn mot sommeren, fordi det er i ferietiden i Europa at etterspørselen etter flyreiser er aller størst:

– I Europa bør Norwegian kunne ta ut 3-5 prosent høyere snittpris på rutenettet som har lavpriskonkurranse. Innen Skandinavia og innenlands i Norge er det SAS som er konkurrenten. SAS har tydelig signalisert at billettprisene skal opp. Dermed vil Norwegian følge på og en prisøkning på 5-7 prosent, kanskje noe mer i sommer sesongen, tror jeg vi kan vente, mener Elnæs.

Elnæs mener at det er flere forhold som spiller inn når flyselskapene demper veksten i antall seter ut i markedet:

At Boeing 737 Max-flyene står på bakken verden over gjør alene sitt til at færre flyseter ligger ute.

Flere flyselskap med denne flytypen i sin flåte, bl.a. Norwegian, har sagt at de ikke regner med at de kommer i bruk før i mars måned.

I tillegg til dette har den europeiske flyfabrikken Airbus, som sammen med amerikanske Boeing står for det meste av flyproduksjonen i verden, slitt med produksjonen av Airbus A320-fly.

-Dette vil bety forsinket leveranser av fly. Det gjelder for EasyJet men også for en rekke andre flyselskaper, sier Elnæs.

Det er den flytypen som vokser raskest i verden for tiden. Dempet leveranse betyr også færre fly og flyseter ut i markedet enn det flyselskapene, og større pristrykk på den kapasiteten som blir tilbudt.

Lik flysmart24.no på Facebook