Måtte fly med stor og skremmende hund i nabosetet

Passasjeren måtte sitte ved siden av en stor hund på Norwegian-flyvningen. Uakseptabelt, mente flyklagenemnda. Foto: Knut-Erik Mikalsen

En flypassasjer som er redd hunder skal slippe å sitte ved siden av en stor hund under en flytur. Dette er en uakseptabel påkjenning som flyselskapets ansatte skal sørge for ikke skjer.

Det har Transportklagenemnda for flyreiser slått fast i en fersk beslutning. Passasjeren som klaget over dette får nå halve billettkostnaden tilbake.

Det var under en flytur med Norwegian fra Oslo til Harstad/Narvik Lufthavn Evenes en sommerkveld i år at hendelsen inntraff.

Ble oppsøkt av en av de ansatte

Etter at alle passasjerene hadde kommet om bord på flyet, ble den aktuelle mannen oppsøkt av en kabinansatt. Beskjeden var: Du kommer til å måtte ha en tjenestehund fra Forsvaret i setet ved siden av deg under turen.

Mannen forklarte gjentatte ganger til personalet at han var svært redd for hunder. Det samme gjaldt passasjeren som først satt ved siden av.

Den andre passasjeren fikk imidlertid tildelt nytt sete. Mannen som nå har fått sin sak vurdert av flyklagenemnda, måtte imidlertid sitte ved siden av hunden under hele fyturen. Den varte i 1 time og 40 minutter.

Så skremmende og farlig ut

Passasjeren klaget over at hunden så skremmende og farlig ut, og at den skalv under hele reisen. Mannen var også kritisk til det han mente var hensynsløs og kritikkverdig opptreden fra de ansattes side. De viste ingen forståelse for hans hunderedsel.

Etter flyturen klaget mannen til Norwegian og mente han hadde krav på å få billetten refundert, eller i det minste få et prisavslag.

Norwegian har beklaget at det ikke var mulig å endre sete. Flyet var fullt. Selskapet svarte at det alltid vil gjøre det de kan for at passasjerene skal ha en behagelig reise, men i dette tilfellet var det ikke mulig å oppfylle passasjerens ønske.

Norwegian henviste til at reglene sier at tjenestehunder kan fly i kabinen, og at lavprisbilletter ikke er refunderbare. Dermed avviste de også kravet hans om å få penger tilbake.

Flyklagenemnda er klar

Denne argumentasjonen ser flyklagenemnda bort fra. Den er kategorisk i sitt vedtak om at mannen skal ha en kompensasjon for det som var en svært uønsket opplevelse.

Lik flysmart24.no på Facebook

Nemnda skriver i sitt vedtak at en flypassasjer ikke skal måtte regne med å bli sittende ved siden av en større hund.

– I dette tilfellet ba mannen uttrykkelig om å bli flyttet fordi han var svært redd for hunder. Nemnda mener at kabinpersonalet i dette tilfellet burde ha etterkommet hans ønske om å bytte sete, og utvist en større aktivitet for å finne en passasjer som var villig til å sitte ved siden av hunden, heter det i nemndas beslutning som besluttet at han skal ha halve billettprisen tilbake som en kompensasjon.

Da satte nemnda foten ned

Det er ikke alltid flyklagenemnda har landet på en positiv beslutning for reisende med fly. For en tid tilbake kunne flysmart24.no fortelle om familien som skulle ha hunden med på reise fra Oslo til Roma. Hunden ble igjen på Gardermoen og ettersendt et døgn etterpå, etter å ha tilbrakt natten på hundehotell.

Hundeeieren klaget på at hunden virket nervøs og stresset, og Norwegian hadde til sammen gitt hundeeierne 5.800 kroner til utgifter til bl.a. veterinær. Dette fordi eieren mente at hunden led av senskader etter opplevelsen.

Men hundeierne ville ha mer, såkalte ikke-økonomisk erstatning for «tort og svie.» Får være grenser, mente nemnda, som avslo kravet og mente flyselskapet hadde strukket seg langt.